Stan na 14.07.2023 r.

Zakres czynności Senackiej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia

  • tworzenie i bieżąca aktualizacja Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w konsultacji z Wydziałowymi Komisjami ds. Oceny Jakości Kształcenia,
  • przygotowywanie i stałe doskonalenie procedur dotyczących działalności dydaktycznej Uczelni w celu poprawy jakości kształcenia, z uwzględnieniem potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego,
  • wspieranie działalności Wydziałowych Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
  • analizowanie jakości kształcenia w Uczelni na podstawie oceny raportów Wydziałowych Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
  • monitorowanie warunków kształcenia studentów w obiektach uczelnianych,
  • przygotowanie corocznego sprawozdania dla Senatu Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu z funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w poprzednim roku akademickim i przedstawianie rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia w Uczelni.

Zakres czynności Wydziałowej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia

  • analizowanie realizowanych programów studiów w aspekcie ich zgodności ze strategią rozwoju Uczelni, Polską Ramą Kwalifikacji, standardami kształcenia oraz oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego,
  • sprawdzenie dokumentacji dotyczącej procesu oceny jakości kształcenia na Uczelni, które zostały zawarte w dokumentach przygotowanych przez Radę Programową, zarządzeniach dziekanów wydziałów studiów, zarządzeniach rektora i uchwałach Senatu Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, w sytuacji wystąpienia nieprawidłowości analizowanie sposobów weryfikacji osiąganych przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,
  • analizowanie wyników ankiet uzyskanych od nauczycieli akademickich, studentów i absolwentów, oceniających jakość prowadzenia zajęć dydaktycznych i praktyk zawodowych, w tym organizacji i warunków kształcenia studentów na wydziałach, rozkładu zajęć dydaktycznych oraz jakości infrastruktury dydaktycznej (sale dydaktyczne, ich wyposażenie, wyposażenie bibliotek, itp.). Wyciąganie na ich podstawie wniosków mających na celu poprawę jakości kształcenia,
  • weryfikację zgodności tematów prac dyplomowych z kierunkiem studiów, ocenę jakości tych prac oraz ocenę wyników egzaminów magisterskich,
  • do dnia 15 listopada każdego roku przygotowanie dla Senackiej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia corocznego sprawozdania z funkcjonowania WSJK w poprzednim roku akademickim na temat jakości kształcenia na wydziale,
  • przedstawianie władzom wydziałów, Senackiej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia i kierunkowym komisjom propozycji działań zmierzających do poprawy jakości kształcenia w zakresie realizacji obowiązujących na wydziale programów studiów oraz monitorowanie ich wdrażania.

Zakres czynności pełnomocnika dziekana ds. jakości kształcenia

  • przewodniczenie Wydziałowej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia;
  • merytoryczny nadzór nad wnioskami o utworzenie nowych kierunków studiów, przy współpracy z prodziekanem ds. dydaktyki;
  • przygotowanie i aktualizacja Wydziałowej Księgi Jakości Kształcenia;
  • nadzór nad realizacją uczelnianych i wydziałowych wytycznych dotyczących zapewnienia jakości kształcenia;
  • opracowywanie, w porozumieniu z dziekanem, harmonogramu realizacji zadań związanych z oceną i poprawą jakości kształcenia, w tym ramowego planu hospitacji i ankietyzacji na dany rok akademicki;
  • nadzór nad przebiegiem ankietyzacji i hospitacji na Wydziale.

Zakres czynności Wydziałowych Komisji Programowych

  • korygowanie programów studiów w oparciu o wytyczne Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia, uwzględniając wytyczne PRK i standardów kształcenia określonych przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego, przy współpracy z samorządem studenckim i interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi Wydziału;
  • właściwy dobór i sekwencja przedmiotów, form zajęć dydaktycznych i ich wzajemnych proporcji, w tym proponowanie niezbędnej ilości zajęć wymaganych do osiągnięcia założonych efektów uczenia się;
  • okresowe kontrole szczegółowych programów zajęć, realizowanych w ramach kierunku, pod kątem eliminowania powtarzających się treści;
  • kontrola kompletności i poprawności sporządzenia kart przedmiotów;
  • zasięganie opinii interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w sprawie zakładanych i osiąganych efektów uczenia się pod kątem ich zgodności z potrzebami rynku pracy;
  • przedstawianie dziekanowi propozycji zajęć, które mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Zakres czynności Dziekana Filii (w zakresie kontroli jakości kształcenia)

  • opracowywanie strategii rozwoju wydziału zgodnej ze strategią rozwoju Uczelni;
  • nadzór nad przebiegiem rekrutacji na studia; 
  • dbanie o prawidłową realizację programów zajęć dydaktycznych i ustalanie szczegółowego planu zajęć;
  • powoływanie i nadzór nad komisjami opracowującymi wnioski o utworzenie nowych kierunków studiów;
  • wdrażanie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia na wydziale;
  • nadzór nad jego funkcjonowaniem oraz dokonywanie corocznych przeglądów systemu zarządzania jakością kształcenia;
  • zatwierdzanie Wydziałowej Księgi Jakości Kształcenia;
  • powoływanie i nadzór nad Wydziałową Komisją ds. Oceny Jakości Kształcenia;
  • wdrażanie projektów wniesionych przez interesariuszy wewnętrznych lub zewnętrznych zmierzających do poprawy jakości kształcenia.

Zakres czynności Zespołu ds. Oceny Bazy Dydaktycznej

  • analiza warunków kształcenia studentów na Wydziale pod kątem:
    • wielkości i stanu sal dydaktycznych;
    • wyposażenia sal wykładowych, ćwiczeniowych i laboratoryjnych;
    • możliwości przystosowania innych pomieszczeń na potrzeby dydaktyki;
    • zasobności księgozbioru oraz dostępu studentów do Internetu, a także biblioteki, czytelni i komputerowych baz danych;
    • dostosowania obiektów dydaktycznych do potrzeb osób niepełnosprawnych.