Stan na 10.10.2024 r.
Każdy z podmiotów w ramach Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia posiada określony zakres czynności, który jest fundamentalny dla efektywnego funkcjonowania systemu.
Kluczowe organy i ich zadania w ramach systemu jakości
Rozwiń wszystko- tworzenie i bieżąca aktualizacja Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w konsultacji z Wydziałowymi Komisjami ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- przygotowywanie i stałe doskonalenie procedur dotyczących działalności dydaktycznej Uczelni w celu poprawy jakości kształcenia, z uwzględnieniem potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego,
- wspieranie działalności Wydziałowych Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- analizowanie jakości kształcenia w Uczelni na podstawie oceny raportów Wydziałowych Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- monitorowanie warunków kształcenia studentów w obiektach uczelnianych,
- przygotowanie corocznego sprawozdania dla Senatu Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu z funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w poprzednim roku akademickim i przedstawianie rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia w Uczelni.
- analizowanie realizowanych programów studiów w aspekcie ich zgodności ze strategią rozwoju Uczelni, Polską Ramą Kwalifikacji, standardami kształcenia oraz oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego;
- sprawdzenie dokumentacji dotyczącej procesu oceny jakości kształcenia na Uczelni, które zostały zawarte w dokumentach przygotowanych przez Radę Programową, za-rządzeniach dziekanów wydziałów studiów, zarządzeniach rektora i uchwałach Senatu Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, w sytuacji wystąpienia nieprawidłowości analizowanie sposobów weryfikacji osiąganych przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
- analizowanie wyników ankiet uzyskanych od nauczycieli akademickich, studentów i absolwentów, oceniających jakość prowadzenia zajęć dydaktycznych i praktyk zawodowych, w tym organizacji i warunków kształcenia studentów na wydziałach, rozkładu zajęć dydaktycznych oraz jakości infrastruktury dydaktycznej (sale dydaktyczne, ich wyposażenie, wyposażenie bibliotek, itp.) oraz wyciąganie na ich podstawie wniosków mających na celu poprawę jakości kształcenia;
- weryfikacja zgodności tematów prac dyplomowych z kierunkiem studiów, ocenę jakości tych prac oraz ocenę wyników egzaminów magisterskich;
- do dnia 15 listopada każdego roku przygotowanie dla Senackiej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia corocznego sprawozdania z funkcjonowania WSJK w poprzednim roku akademickim na temat jakości kształcenia na wydziale;
- przedstawianie władzom wydziałów, Senackiej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia i kierunkowym komisjom propozycji działań zmierzających do poprawy jakości kształcenia w zakresie realizacji obowiązujących na wydziale programów studiów oraz monitorowanie ich wdrażania.
- korygowanie programów studiów w oparciu o wytyczne Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia, uwzględniając wytyczne PRK i standardów kształcenia określonych przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego, przy współpracy z samorządem studenckim i interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi Wydziału;
- właściwy dobór i sekwencja przedmiotów, form zajęć dydaktycznych i ich wzajemnych proporcji, w tym proponowanie niezbędnej ilości zajęć wymaganych do osiągnięcia założonych efektów uczenia się;
- okresowe kontrole szczegółowych programów zajęć, realizowanych w ramach kierunku, pod kątem eliminowania powtarzających się treści;
- kontrola kompletności i poprawności sporządzenia kart przedmiotów;
- zasięganie opinii interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w sprawie zakładanych i osiąganych efektów uczenia się pod kątem ich zgodności z potrzebami rynku pracy;
- przedstawianie dziekanowi propozycji zajęć, które mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- opracowywanie strategii rozwoju wydziału zgodnej ze strategią rozwoju Uczelni;
- nadzór nad przebiegiem rekrutacji na studia;
- dbanie o prawidłową realizację programów zajęć dydaktycznych i ustalanie szczegółowego planu zajęć;
- powoływanie i nadzór nad komisjami opracowującymi wnioski o utworzenie nowych kierunków studiów;
- wdrażanie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia na wydziale;
- nadzór nad funkcjonowaniem oraz dokonywanie corocznych przeglądów systemu zarządzania jakością kształcenia;
- powoływanie i nadzór nad Wydziałową Komisją ds. Oceny Jakości Kształcenia;
- wdrażanie projektów wniesionych przez interesariuszy wewnętrznych lub zewnętrznych zmierzających do poprawy jakości kształcenia.
- inicjowanie, rozwijanie i koordynowanie współpracy z interesariuszami zewnętrznymi określonego kierunku studiów oraz gromadzenie dokumentacji dotyczącej tej współpracy;
- organizowanie spotkań z interesariuszami zewnętrznymi nie rzadziej niż raz na rok i dokumentowanie ich przebiegu;
- rekomendowanie Komisjom Programowym, na podstawie opinii interesariuszy, zmian w programach studiów i przekazywanie propozycji powołania nowych specjalności na kierunkach studiów;
- sporządzanie szczegółowych sprawozdań na temat współpracy z interesariuszami zewnętrznymi na potrzeby Wydziałowej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- organizacja i koordynacja procesu praktyk zawodowych, w tym nadzór nad ich prze-biegiem zgodnie z programem studiów oraz obowiązującymi przepisami;
- opracowanie ramowego programu praktyk oraz kart przedmiotu, dziennika praktyk i innych materiałów niezbędnych do realizacji praktyk;
- nadzór nad sporządzaniem i podpisywaniem umów o współpracy z instytucjami zewnętrznymi, które przyjmują studentów na praktyki;
- organizacja spotkań informacyjnych dla studentów zobowiązanych do odbycia praktyk, zapoznanie ich z programem i zasadami zaliczenia praktyk;
- monitorowanie przestrzegania wewnątrzuczelnianych przepisów dotyczących realizacji praktyk oraz ich bieżąca aktualizacja;
- rozpatrywanie wniosków o realizację praktyk w instytucjach innych niż współpracujące z wydziałem, a także wniosków o zaliczenie praktyk na podstawie pracy zawodowej lub praktyk zagranicznych;
- prowadzenie bieżącej współpracy z opiekunami praktyk w instytucjach, w tym prze-prowadzanie konsultacji dotyczących przebiegu praktyk i monitorowanie postępów studentów;
- przygotowywanie sprawozdań dla dziekana oraz komisji ds. oceny jakości kształcenia, w tym ocena jakości realizowanych praktyk;
- podsumowanie realizacji praktyk zawodowych, w tym ocena końcowa oraz wystawie-nie odpowiednich dokumentów związanych z zaliczeniem praktyki.
- współorganizacja kampanii promocyjnych oraz rekrutacji na studia zagraniczne;
- pomoc studentom w wypełnianiu dokumentów aplikacyjnych;
- współpraca z Biurem Współpracy z Zagranicą AWF w Poznaniu oraz władzami uczelni w kwestiach objętych wymianą międzynarodową;
- przygotowanie sprawozdań w ramach procedur umiędzynarodowienia kierunków studiów, w tym monitorowanie postępów działań związanych z internacjonalizacją;
- prowadzenie akcji promocyjnej mającej na celu zgłaszanie propozycji zajęć prowadzonych w języku angielskim.
analiza warunków kształcenia studentów na Wydziale pod kątem:
- wielkości i stanu sal dydaktycznych;
- wyposażenia sal wykładowych, ćwiczeniowych i laboratoryjnych;
- możliwości przystosowania innych pomieszczeń na potrzeby dydaktyki;
- zasobności księgozbioru oraz dostępu studentów do Internetu, a także biblioteki, czytelni i komputerowych baz danych;
- dostosowania obiektów dydaktycznych do potrzeb osób niepełnosprawnych.