Stan na 14.07.2023 r.
Na podstawie Uchwały Nr 180/2023 Senatu Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
z dnia 27 czerwca 2023 r. w sprawie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia
Postanowienia Deklaracji Bolońskiej oraz stosowne zapisy w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.) nakładają na wyższe uczelnie obowiązek zapewnienia wysokiej jakości kształcenia oraz obowiązek wprowadzenia mechanizmów monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia, które byłyby zgodne z obowiązującymi w tym zakresie standardami europejskimi. Realizując powyższe założenia, wprowadza się Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia, którego zadaniem jest zintegrowanie obowiązujących w Uczelni procedur kontroli i doskonalenia jakości kształcenia.
Podstawowymi celami Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia są:
- Stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia na wszystkich poziomach i formach edukacji.
- Zapewnienie właściwych warunków realizacji procesu kształcenia wraz z ciągłym ich doskonaleniem.
- Opracowywanie i doskonalenie procedur oceny metod i warunków kształcenia.
- Zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji i stałego rozwoju kadry dydaktycznej.
- Powiązanie obszarów kształcenia z lokalnymi, regionalnymi oraz krajowymi potrzebami społecznymi i gospodarczymi, a także misją i strategią Uczelni.
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia obejmuje:
- Zasady monitorowania wywiązywania się z obowiązków dydaktycznych kadry akademickiej.
- Zasady oceny procesu kształcenia w zakresie osiąganych przez studentów efektów uczenia się i procesu dyplomowania (ocenia się wyniki zaliczeń i egzaminów, realizację praktyk zawodowych, jakość prac dyplomowych, oceny promotorów i recenzentów, wyniki egzaminów dyplomowych).
- Zasady monitorowania jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych (ocenia się karty przedmiotów, zgodność merytoryczną treści poszczególnych przedmiotów z programem nauczania, kompetencje i dobór kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia, postawę i komunikatywność prowadzącego).
- Zasady oceny jakości oferty dydaktycznej (ocenia się programy studiów, wymagania związane z pracami dyplomowymi).
- Zasady oceny warunków prowadzenia procesu kształcenia (ocenia się infrastrukturę dydaktyczną, liczebność grup studenckich na poszczególnych rodzajach zajęć, pomoce dydaktyczne, wyposażenie bibliotek oraz wielkość i dostęp do zbiorów, obsługę studentów przez dziekanaty oraz infrastrukturę wykorzystywaną w kształceniu z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość).
- Zasady monitorowania karier zawodowych absolwentów i oczekiwań pracodawców względem absolwentów.
- Zasady potwierdzania efektów uczenia się zdobytych przez studenta poza systemem studiów.
- Zasady podnoszenia jakości i oceny procesu umiędzynarodowienia.
- Zasady tworzenia, modyfikowania oraz wycofywania programu lub kierunku studiów.
- Zasady monitorowania, przeglądu i doskonalenia programów studiów.
- Zasady współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
- Zasady upublicznienia informacji o organizacji procesu kształcenia w Uczelni.
Monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia w Uczelni odbywa się w obszarach opisanych poniższymi procedurami. Narzędziami wykonawczymi procedur są właściwe formularze:
- Procedura oceny kadry dydaktycznej (Załącznik nr 2).
- Procedura weryfikacji i analizy osiągania przez studentów założonych efektów uczenia się wraz z zasadami archiwizacji prac dokumentujących osiągnięte efekty (Załącznik nr 3).
- Procedura oceny warunków i jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych (Załącznik nr 4).
- Procedura procesu dyplomowania (Załącznik nr 5).
- Procedura monitorowania karier zawodowych absolwentów i oczekiwań pracodawców względem absolwentów (Załącznik nr 6).
- Procedura potwierdzania efektów uczenia się zdobytych przez studenta poza systemem studiów (Załącznik nr 7).
- Procedura podnoszenia jakości i oceny procesu umiędzynarodowienia (Załącznik nr 8).
- Procedura tworzenia oraz likwidacji kierunku studiów lub specjalności w ramach kierunku studiów (Załącznik nr 9).
- Procedura monitorowania, przeglądu i doskonalenia programów studiów(Załącznik nr 10).
- Procedura upublicznienia informacji o organizacji procesu kształcenia w Uczelni (Załącznik nr 11).
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia funkcjonuje na dwóch poziomach:
- Uczelni – reprezentowany przez powołaną przez Senat Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu Senacką Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- Wydziałów – reprezentowany przez powoływane przez dziekanów odpowiednich wydziałów Komisje Wydziałowe ds. Oceny Jakości Kształcenia.
Senat Uczelni powołuje Senacką Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia, na okres trwania kadencji, w składzie:
- przewodniczący Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- dwóch przedstawicieli z grona nauczycieli akademickich każdego z wydziałów Uczelni,
- przedstawiciel studentów lub przedstawiciel doktorantów,
- sekretarz.
Dziekan Wydziału Uczelni powołuje Wydziałową Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia, na okres trwania kadencji. W skład Wydziałowej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia wchodzą:
- przewodniczący Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- po jednym przedstawicielu z grona nauczycieli akademickich dla każdego z kierunków studiów,
- przedstawiciel studentów lub przedstawiciel doktorantów,
- przedstawiciel otoczenia społeczno-gospodarczego,
- sekretarz.
Za działalność Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia na poszczególnych poziomach odpowiedzialni są odpowiednio: prorektor ds. studiów (poziom Uczelni) oraz dziekani (poziom wydziałów).