Egzamin licencjacki dla studentów rozpoczynających studia w roku akademickim 2021/2022 i później
W ramach egzaminu student omawia 3 losowo wybrane przez siebie zagadnienia z puli przygotowanej dla danego kierunku studiów.
GRUPA 1 – dwa losowa pytania
- Co to jest wartość odżywcza żywności? Czynniki wpływające na wartość odżywczą produktów spożywczych i posiłków.
- Zastosowanie tabel wartości odżywczej żywności.
- Zasady zamienności produktów spożywczych.
- Składniki odżywcze stanowiące elementy budowy tkanek i biologicznie czynnych związków ustroju człowieka.
- Znaczenie białek w żywieniu człowieka i ich funkcje w organizmie.
- Znaczenie węglowodanów w żywieniu człowieka i ich funkcje w organizmie.
- Wpływ fruktozy na gospodarkę lipidową.
- Wpływ błonnika pokarmowego na gospodarkę lipidową i poziom glukozy we krwi.
- Rodzaje kwasów tłuszczowych i ich wpływ na zdrowie.
- Znaczenie nienasyconych kwasów tłuszczowych w żywieniu człowieka i ich funkcje w organizmie.
- Wyjaśnić znaczenie witamin oraz podać przynajmniej 3 przykłady wybranych witamin i spełnianiach przez nie funkcji.
- Omówić rolę i znaczenie witaminy D dla organizmu człowieka.
- Omówić wspólne działanie witamin C, E i β-karotenu ?
- Znaczenie składników mineralnych w żywieniu człowieka; na przykładzie wapnia i żelaza podać objawy ich nadmiaru i niedoboru w diecie.
- Wyjaśnić znaczenie składników mineralnych oraz podać przynajmniej 3 przykłady wybranych składników mineralnych i spełnianych przez nie funkcji w organizmie człowieka.
- Co to jest biodostępność składników odżywczych; na wybranym przykładzie omówić czynniki wpływające na biodostępność składników mineralnych.
- Rola składników mineralnych w zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej
- Skutki niedoboru i nadmiaru wody w organizmie.
- Substancje bioaktywne. Na wybranym przykładzie omówić rolę i znaczenie w prewencji chorób przewlekłych.
- Substancja antyżywieniowe; na wybranych przynajmniej dwóch przykładach omówić ich znaczenie.
- Prawne aspekty i zasady stosowania dodatków do żywności i substancji dodatkowych
- Podać przynamniej 3 przykłady dodatków do żywności/grup dodatków, których stosowanie w produkcji żywności może wpływać na zmiany wartości odżywczej produktów spożywczych.
- Podać definicję oraz przynajmniej 3 przykłady żywności funkcjonalnej.
- Co to są środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego? Podać rodzaje, zastosowanie.
- Podać definicję suplementów diety oraz ich podział ze względu na skład.
- W jakich okolicznościach można/należy rozważyć wprowadzenie do diety suplementów diety.
- Zalecenia dotyczące suplementacji kwasu foliowego i wapnia u kobiet ciężarnych.
- Żywność ekologiczna; wymienić cechy potencjalnie różniące surowce ekologiczne od otrzymywanych metodami konwencjonalnymi.
- W jaki sposób należy przechowywać produkty spożywcze i przygotowywać potrawy, aby ograniczyć straty witamin?
- Jaki wpływ na wartość odżywczą żywności mają procesy technologiczne obróbki żywności.
- Obowiązujące systemy bezpieczeństwa żywności w świetle przepisów Unii Europejskiej i krajowych.
- Jakich obszarów dotyczy GHP (Dobra Praktyka Higieniczna) i GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna) w zakładach produkujących żywność?
- Wymienić organy urzędowej kontroli żywności i omówić kompetencje dwóch z nich.
- Informacje zamieszczanie na etykietach żywności – znaczenie dla planowania diety osoby zdrowej i chorej.
- Informacje obowiązkowe i dobrowolne na opakowaniu żywności jako źródło informacji dla konsumentów zwiększające racjonalność wyborów żywieniowych.
- Metody upowszechniania wiedzy o żywieniu.
- Informacje podawane na etykietach żywności jako narzędzie edukacji żywieniowej.
- Budowa, podział i funkcje przewodu pokarmowego i układu pokarmowego.
- Na czym polega i jak się odbywa proces wchłaniania składników odżywczych.
- Proces trawienia i wchłaniania tłuszczów.
- Proces trawienia i wchłaniania węglowodanów.
- Proces trawienia i wchłaniania białek.
- Rola wątroby i trzustki w procesie trawienia pożywienia.
- Omówić stosowane w Polsce poziomy norm na energię i składniki odżywcze.
- Normy na węglowodany i tłuszcze dla populacji polskiej.
- Diety przemysłowe: podział, zastosowanie.
- Czynniki wpływające na podstawową i całkowitą przemianę energii w organizmie.
- Rodzaje niedożywienia. Podstawowe różnice pomiędzy różnymi rodzajami niedożywienia.
- Racje pokarmowe i ich zastosowanie w planowaniu żywienia zbiorowego.
- Metody oceny sposobu żywienia, krótka charakterystyka, zastosowanie.
- Wady i zalety oceny sposobu żywienia metodą ankietową.
- Zasady przeprowadzania wywiadu o spożyciu żywności w ciągu ostatnich 24 godzin.
- Metody oceny stanu odżywienia, krótka charakterystyka, zastosowanie.
- Wskaźniki stanu odżywienia stosowane do oceny zaburzeń masy ciała.
- Zasady oceny stanu odżywienia stosowane w populacji dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych.
- Zasady racjonalnego żywienia człowieka zdrowego na podstawie talerza zdrowego żywienia.
- Żywieniowa profilaktyka przynajmniej dwóch chorób dietozależnych.
- Żywieniowa profilaktyka otyłości.
- Żywieniowa profilaktyka miażdżycy.
- Żywieniowa profilaktyka choroby niedokrwiennej serca.
- Żywieniowa profilaktyka nadciśnienia tętniczego.
- Żywieniowa profilaktyka zaburzeń mineralizacji kości.
- Jakość zdrowotna żywności i jej uwarunkowania.
- Zasady żywienia i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Zalecenia żywieniowe i najczęstsze błędy popełniane przez nastolatków.
- Konsekwencje niedoboru/nadmiaru witamin i składników mineralnych w okresie ciąży.
- Zasady żywienia kobiet w okresie laktacji.
- Wzrost zapotrzebowania na składniki odżywcze w czasie ciąży.
- Zasady oceny stanu odżywienia oraz prawidłowego przyrostu masy ciała u kobiet ciężarnych.
- Korzyści karmienia piersią.
- Zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej; osteoporoza: przyczyny osteoporozy typu I i II, skutki, następstwa zdrowotne.
- Czynniki żywieniowe i elementy stylu życia zwiększające ryzyko rozwoju osteoporozy.
- Charakterystyka i zastosowanie w poradnictwie żywieniowym diety śródziemnomorskiej.
- Diety o niskim indeksie glikemicznym i ich zastosowanie w profilaktyce i terapii chorób dietozależnych.
- Diety niskowęglowodanowe – rodzaje, charakterystyka, racjonalna ocena w świetle zasad prawidłowego odżywiania.
- Diety wysokobiałkowe – rodzaje, charakterystyka, racjonalna ocena w świetle zasad prawidłowego odżywiania.
- Możliwe skutki zdrowotne przy krótko- i długotrwałym stosowaniu niezbilansowanych diet alternatywnych.
- Diety o niskim indeksie glikemicznym i ich zastosowanie w profilaktyce i terapii chorób dietozależnych.
- Lipoproteiny. Rodzaje, budowa, funkcje.
- Glikoliza. Bilans chemiczny i energetyczny. Jakich warunków wymaga ten ważny szlak kataboliczny?
- Znaczenie diety w zespole metabolicznym.
- Główne założenia diety w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy.
- Postępowanie dietetyczne w ostrym zapaleniu trzustki.
- Objawy cukrzycy. Zalecenie dietetyczne dla pacjentów z cukrzycą typu 1 i typu 2.
- Objawy i postępowanie w hipoglikemii.
- Otyłość: przyczyny, typy, skutki społeczne i zdrowotne.
- Definicja oraz zasady żywienia dietetycznego w celiakii.
- Zasady żywienia w alergii pokarmowej i nietolerancji.
- Żywienie dietetyczne w zespole jelita nadwrażliwego, zależnie od postaci.
- Żywienie dietetyczne w chorobach układu krążenia.
Grupa 2: Specjalność: Dietoterapia i dietoprofilaktyka – jedno losowe pytanie
- Wady i zalety różnych form wegetariańskiego sposobu żywienia oraz możliwości jego stosowania w praktyce dietetycznej.
- Wskaźniki stanu odżywienia na które należy zwrócić uwagę u osób stosujących różne rodzaje diet bezmięsnych.
- Omów rolę dietetyka w kompleksowej ocenie i opiece geriatrycznej.
- Rekomendacje żywieniowe dla normalnego starzenia się.
- Omów zaburzenia odżywiania wśród osób starszych.
- Żywienie dietetyczne w wybranych dwóch chorobach neurologicznych.
- Żywienie w wybranych dwóch chorobach nowotworowych.
- Żywienie w wybranych dwóch chorobach chirurgicznych.
- Omów zasady żywienie w okresie okołooperacyjnym.
- Omów zasady żywienia dojelitowego i pozajelitowego.
Grupa 2 Specjalność: Żywienie w sporcie – jedno losowe pytanie
- Omów zasady żywienia w sportach siłowych
- Omów zasady żywienia w sportach wytrzymałościowych.
- Omów zasady żywienia okołotreningowego w sporcie.
- Omów zasady podaży płynów w sporcie oraz zapotrzebowania na płyny u zawodników obu płci.
- Jakie znasz diety alternatywne w sporcie. Omów zasady przynajmniej jednej diety alternatywnej oraz jej wpływu na wyniki sportowe.
- Co to jest stres oksydacyjny i sposoby walki ze stresem oksydacyjnym w sporcie.
- Wyjaśnij co to jest triada sportsmenek oraz w jakich dyscyplinach sportu jest ona najczęściej spotykana.
- Scharakteryzuj strategie żywieniowe w procesie redukcji masy ciała w sporcie
- Scharakteryzuj strategie żywieniowe w procesie budowy masy mięśniowej u sportowców
- Scharakteryzuj potrzeby żywieniowe młodego sportowca.
GRUPA 1 – jedno losowe pytanie
- Charakterystyka indywidualnych i grupowych metod wychowania wg K. Konarzewskiego.
- Charakterystyka technik i form wychowania wg M. Łobockiego.
- Pojęcie, przyczyny, profilaktyka trudności wychowawczych.
- Psychospołeczne uwarunkowania procesu wychowania.
- Podstawowe założenia humanistycznej koncepcji osobowości oraz jej znaczenie dla wyjaśniania ludzkich zachowań.
- Teorie stresu i sposoby radzenia sobie.
- Poczucie koherencji. Jak rozwijać poczucie koherencji u dzieci?
- Stadia rozwoju psychospołecznego wg E. Eriksona.
- Edukacja włączająca – wyjaśnij pojęcie, na konkretnych przykładach wskaż pozytywne i negatywne aspekty dydaktyczne oraz wychowawcze.
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach wychowania fizycznego – scharakteryzuj zagadnienie oraz podaj przykłady dostosowań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Omów zasady dydaktyczne oraz metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Rola i zadania sportu osób niepełnosprawnych.
- Rodzaje zabaw ruchowych i ich znaczenie.
- Rola i obowiązki prowadzącego na zajęciach Gier i Zabaw.
- Tok lekcji w klasach 1–3. Podaj przykłady zabaw.
- Tok lekcji w klasach 4–6. Podaj przykłady.
- Na przykładzie toku lekcji lekkiej atletyki, gier zespołowych oraz gimnastyki omów zasady budowy lekcji.
- Na wybranych przykładach lekcji gier zespołowych przedstaw zasady realizacji lekcji w tzw. trudnych warunkach.
- Przedstaw i scharakteryzuj podział metod stosowanych na zajęciach wychowania fizycznego ze wskazaniem pozytywnych i negatywnych aspektów.
- Podaj temat oraz cele wybranej lekcji gimnastyki – omów formy organizacyjne jakie zastosujesz.
- Klasyfikacja i charakterystyka metod nauczania ze względu na różne kryteria.
- Uczniowie z specyficznymi potrzebami w nauce. Charakterystyka dysleksji, ADHD, zespołu Aspergera.
- Diagnoza pedagogiczna – pojęcie, rodzaje, obszary i metody diagnozowania w dydaktyce.
- Charakterystyka celów i wartości w edukacji szkolnej.
GRUPA 2 – jedno losowe pytanie
- Wymień najczęściej występujące urazy wśród dzieci w szkołach oraz opisz na czym polega resuscytacja krążeniowo-oddechowa.
- Mięśnie odpowiedzialne za ruchy w stawach łokciowych i kolanowych.
- Budowa stawów – struktury stabilizujące i zabezpieczające ruch w stawie.
- Ukrwienie kończyny górnej i dolnej.
- Budowa kręgosłupa – kręgi, stawy i krążki międzykręgowe.
- Etapy ontogenezy – charakterystyka, ramy czasowe i biologiczne.
- Czynniki rozwoju człowieka.
- Wiek rozwojowy – aspekty i kryteria oceny.
- Trend sekularny – jego składowe i przejawy.
- Struktura powiązań pomiędzy predyspozycjami, zdolnościami i efektami motorycznymi.
- Środowiskowe uwarunkowania motoryczności człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem czynników społeczno-rodzinnych i ekologicznych.
- Morfologiczne uwarunkowania motoryczności człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem czynników społeczno-rodzinnych i ekologicznych.
- Metody oceny sprawności fizycznej (motorycznej) człowieka.
- Omów procesy odpowiedzialne za resyntezę ATP podczas wysiłków fizycznych.
- Wyjaśnij na czym polega reakcja enzymatyczna i wskaż, jakie czynniki mogą wpływać na jej prędkość.
- Opisz znaczenie równowagi ciała oraz sposoby oceny równowagi (nazwa stanowiska, przebieg badania, rodzaje testów, parametry).
- Wymień metody badawcze stosowane w laboratorium ruchu człowieka (nazwy stanowisk pomiarowych, praktyczna przydatność badań).
- Wymień jakościowe i ilościowe cechy przebiegu ruchu.
- Wskaż przyczyny i skutki zaburzeń równowagi ciała.
- Co to jest homeostaza, wyjaśnij i podaj przykłady.
- Omów mechanizm skurczu mięśnia.
- Sposoby oceny wydolności tlenowej.
- Reakcje organizmu na wysiłek dynamiczny.
- Charakterystyka wad postawy – plecy okrągłe i plecy wklęsłe.
- Rozwój krzywizn kręgosłupa w ontogenezie.
- Omów badanie postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej – kryteria oraz najczęstsze błędy postawy w tej płaszczyźnie.
- Omów testy elastyczności mięśni posturalnych.
GRUPA 3 – jedno losowe pytanie
- Scharakteryzuj pojęcie zdrowia i choroby oraz opisz czynniki warunkujące zdrowie.
- Rola edukacji zdrowotnej w profilaktyce chorób.
- Rola edukacji zdrowotnej w zwiększaniu aktywności fizycznej.
- Edukacja w zdrowiu seksualnym.
- Omówić zespolone działanie czynników atmosferycznych na organizm (bierna i czynna utrata ciepła).
- Wymień i opisz drogi szerzenia się chorób zakaźnych w placówkach oświatowo wychowawczych.
- Wymień i opisz składowe dobowego wydatku energetycznego.
- Wskazania i przeciwwskazanie do udziału w kulturze fizycznej dzieci z nadwagą i otyłością.
- Najważniejsze przejawy kultury fizycznej w okresie starożytności.
- Tendencje w rozwoju sportu na świecie w XX i XXI wieku.
- Patriotyzm w sporcie polskim na wybranych przykładach.
- Najważniejsze osiągnięcia wychowania fizycznego i sportu w Polsce.
- Podaj charakterystykę metodyki ćwiczeń rytmiczno-tanecznych w zależności od wieku i sprawności fizycznej.
- Zasady prowadzenia ćwiczeń kształtujących – tok ćwiczeń, egzekwowanie, uwagi metodyczne, postawa prowadzącego.
- Podział gimnastyki ze szczególnym uwzględnieniem sporu gimnastycznego.
- Technika wykonania, metodyka nauczania oraz pomoc i ochrona ćwiczeń zwinnościowo-akrobatycznych: przewrót w przód i w tył, stanie na rękach, przerzut bokiem.
- Technika wykonania, metodyka nauczania oraz pomoc i ochrona ćwiczeń na przyrządach oraz skoku: wymyk na drążku. skok kuczny.
- Atletyka terenowa – charakterystyka Małej i Dużej Zabawy Biegowej – metody kształtowania wytrzymałości, zasady oceny i pomiaru intensywności wytrzymałości.
- Rola lekkoatletyki w procesie szkolenia w innych dyscyplinach sportu.
- Metodyka nauczania pchnięcia kulą i rzutu oszczepem – różnice i podobieństwa.
- Kształtowanie podstawowych zdolności kondycyjnych w rocznym cyklu treningowym w lekkoatletyce. Scharakteryzuj tok lekcji wychowania fizycznego z lekkoatletyki.
- Wpływ środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu człowieka.
- Bezpieczeństwo dziecka na pływalni jako priorytet procesu szkolenia.
- Technika pływania sportowego w ujęciu pedagogicznym (technika elementarna, standardowa i sportowa).
- Metodyka nauczania technik pływackich w różnych grupach wiekowych z uwzględnieniem poziomu sprawności.
- Przedstaw systematykę i metodykę nauczania kozłowania piłki.
- Opisz technikę wykonania rzutu z biegu z prawej i lewej strony.
- Podaj przykładowe ćwiczenie kompleksowe składające się z: kozłowania piłki, podania oburącz sprzed klatki piersiowej, rzutu z miejsca oraz rzutu z biegu.
- Wyjaśnij co to są ćwiczenia oswajające z piłką? Podaj ich zastosowanie oraz po 5 przykładowych ćwiczeń dla każdej z grup.
- Podaj główny podział elementów techniki gry w piłce siatkowej i opisz szczegółowo dwa z nich.
- Omów metodykę nauczania obić sposobem górnym i dolnym oburącz.
- Omów technikę wykonania zagrywki frontalnej i tenisowej.
- Wymień i omów rodzaje ataku w piłce siatkowej.
- Wymień elementy techniki i taktyki gry w piłce nożnej.
- Metodyka nauczania uderzenia piłki prostym podbiciem w grze w piłkę nożną.
- Wymień i scharakteryzuj stałe fragmenty gry w piłce nożnej.
- Podaj największe sukcesy (IO, MŚ, ME) reprezentacji Polski w piłce nożnej.
- Podaj główny podział elementów techniki gry w piłce ręcznej i opisz szczegółowo dwa z nich.
- Omów metodykę nauczania kozłowania i rzutu z padem.
- Omów technikę wykonania rzutu bieżnego i rzutu w wyskoku.
- Wymień i omów formy obron wyrażone liczbami w piłce ręcznej.
- Schemat struktury treningu sportowego.
- Działania kontrolne w treningu sportowym.
- Charakterystyka treningu interwałowego.
- Funkcje i umiejętności kierownicze trenera w odniesieniu do procesu treningowego.
- Czynniki fizyczne w wychowaniu fizycznym i ich wpływ na organizm dzieci i młodzieży.
- Kształtowanie ciała i kształtowanie postaw prosomatycznych jako podstawy fizycznej edukacji młodego pokolenia.
- Wychowanie fizyczne wobec wyzwań współczesnej cywilizacji. Kompetencje zawodowe współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego.
- Ewolucja poglądów na istotę i cele wychowania fizycznego.
Egzamin dyplomowy dla studentów studiów pierwszego stopnia rozpoczynających studia w roku akademickim 2020/2021 i wcześniej oraz dla studentów studiów drugiego stopnia i jednolitych magisterskich
Egzamin dyplomowy składa się z dwóch części:
- Egzaminu kierunkowego – student losuje 1 pytanie z zakresu obszaru tematycznego pracy*;
- Obrony pracy dyplomowej – student odpowiada na 2 pytania z zakresu problematyki pracy dyplomowej (po jednym od promotora i recenzenta).
* dyplomant przygotowuje się z takiego zakresu materiału, jaki został opracowany dla Zakładu jego promotora.
- Scharakteryzuj wskaźniki biochemiczne świadczące o stopniu niewydolności nerek i uwzględniając ich nasilenie, określ rodzaj dietoterapii.
- Omów rolę śródbłonka w regulacji ciśnienia tętniczego i utrzymania homeostazy, wskaż główne założenia diety hipotensyjnej.
- Omów mechanizm regulacji metabolizmu kości i przedstaw zasady terapii żywieniowej w osteoporozie.
- Omów żywieniowe podłoże choroby refluksowej żołądkowo-przełykowej GERD oraz zalecenia dietetyczne z uwzględnieniem produktów zalecanych i niezalecanych.
- Scharakteryzuj rolę Helicobacter Pylori w rozwoju choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy, przedstaw ilościowo-jakościowe zalecenia dietetyczne.
- Scharakteryzuj rolę dietoterapii w przewlekłym i ostrym zapaleniu pęcherzyka żółciowego.
- Scharakteryzuj parametry biochemiczne świadczące o zagrożeniu ustroju miażdżycą i podaj główne wskazania profilaktyki i leczenia dietetycznego.
- Zalecenia dietoterapii w stłuszczeniu wątroby.
- Zasady żywienia w kamicy żółciowej.
- Postępowanie dietetyczne w dnie moczanowej.
- Etapy postępowania w dietoterapii otyłości. Przedstaw przykład diety ubogoenergetycznej w oparciu o podane dane pacjenta.
- Żywność funkcjonalna i specjalnego przeznaczenia w dietoterapii chorób cywilizacyjnych (otyłość, miażdżyca, cukrzyca, nowotwory).
- Zasady postępowania dietetycznego w cukrzycy typu 2. Przedstaw przykład diety w oparciu o podane dane pacjenta.
- Zasady żywienia kobiet w ciąży powikłanej cukrzycą.
- Zalety i wady diet z ograniczeniem węglowodanów. Przedstaw przykład diety.
- Zalety i wady diety wysokobiałkowej. Przedstaw przykład diety.
- Omów rola diety śródziemnomorskiej w zapobieganiu chorobom dietozależnym.
- Podstawowe błędy żywieniowe sprzyjające występowaniu otyłości u dzieci.
- Przedstaw kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania oraz schemat leczenia dietetycznego.
- Omów chemoprewencję żywieniową nowotworów na poszczególnych poziomach kancerogenezy.