dr Joanna Koczorowska-Barełkowska
2003r.ukończyła UAM na Wydziale Studiów Edukacyjnych, kierunku Pedagogika Specjalna, ukończyła również podyplomowo pedagogikę leczniczą, nauczanie etyki, uzyskała tytuł doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie nauk o kulturze fizycznej na AWF w Poznaniu. Napisała pracę doktorską „Wpływ terapii tańcem na możliwości rozwojowe osób z Zespołem Downa w zakresie samoobsługi i zachowań prospołecznych”
W 2024r. otrzymała Państwowe Odznaczenie Medal Komisji Edukacji Narodowej za wybitne zasługi w zakresie metodyki, dydaktyki i wychowania. Nieustannie bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach., warsztatach, w zakresie tańca, ruchu, improwizacji. Ukończyła dwustupniowe szkolenie Mistrz Tańca w zakresie kinetografii . Przez 18 lat pracowała jako pedagog specjalny w Zespole Szkół Specjalnych nr 103 w Poznaniu, od 5 lat pracuje jako nauczyciel w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. J.Korczaka-Szkole Specjalnej Przyspasabiającej do Pracy w Poznaniu.
Od ponad 25 lat działa artystycznie na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie: prowadzi dwa zespoły taneczno-teatralne „Farishta” i „Pasjonaci”. Tworzą je osoby 15-24 r.ż. niepełnosprawne intelektualnie.Posiada wybitne udokumentowane osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i artystycznej. Jest współautorem programu w SSPDP w edukacji teatralnej, tanecznej i muzycznej. Wraz z uczniami uczestniczyła/y w przeglądach/konkursach: Festiwal Sztuki Naszych Dzieci P-ń., „Złota Nutka” Kościan, „Bieg Na Tak”, „Piknik Na Tak” P-ń, Schwarzlicht Theater Tage Bielefeld Niemcy, Poznań Europa Direct, Poznań , Olimpiady Specjalnej Judo P-ń, „Moc Talentów Jarocin, DPS Ugory P-ń, XI , XII Wiosenny Przegląd Twórczości Scenicznej Dzieci i Młodzieży z Niepełnosprawnością intelektualną Gniezno, „Maska” Ostrów Wlkp.itp. Dzięki niej młodzież zdobyła: Grand Prix podczas XI Festiwalu Twórczości Osób Niepełnosprawnych „fART”, 2022r.Bydgoszcz oraz Grand Prix w Jarocinie na konkursie tańca i zakwalifikowanie się do finału w kategorii Teatr, I miejsce w kategorii Taniec podczas XII Festiwalu Twórczości Osób Niepełnosprawnych „fART” Bydgoszcz , I miejsca w kategorii Taniec podczas XII Festiwalu Twórczości Osób Niepełnosprawnych „fART” Bydgoszcz, oraz I miejsce „Maska” Ostrów Wlkp. Przegląd Teatralny „Albertiana” patronowanym przez Panią Annę Dymną we Wrocławiu- wyróżnienie, a także wybitne osiągnięcia podczas innych konkursów, festiwali w Kościanie, Szamotułach, Gnieźnie, Poznaniu. Współpracuje podczas realizacji rozmaitych projektów ze Studio Aktorsko Teatralnym STA Poznań”, z Fundacją „Szansa” w ramach zajęć socjoterapeutycznych z zespołem artystycznym „Farishta”, z Fundacją Mini Basket Academy, gdzie Jej zespół pełni rolę cheelider podczas spotkań ligowych Zgłosiła Dyrektorowi Olimpiad Specjalnych Województwa Wlkp. i zainicjowała pomysł przyjęcia tańca jako formy – dyscypliny sportowej w ramach Olimpiad Specjalnych na terenie Polski. Zorganizowała tłumaczenie zasad i regulaminów z języka angielskiego na język polski, dotyczących tańca jako dyscypliny sportowej olimpijskiej. Dzieli się swoim doświadczeniem poprzez warsztaty/wykłady szkoleniowe dla rodziców/nauczycieli z zakresu pracy w oparciu o elementy terapii tańcem i arteterapię. Prowadziła warsztaty podczas: IV Zjazdu Rodzin Osób z Rzadkimi Zespołami Chromosomowymi, czy „Czas na kulturę”Stowarzyszenie Na Tak oraz wykład podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Taniec w edukacji a rozwój człowieka”, organizowany przez Narodowy Instytut Tańca i Muzyki Warszawa. Współtworzyła i pracowała charytatywnie w Wielkopolskim Centrum dla Dzieci z Autyzmem Jest autorem kilku artykułów naukowych w zakresie pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie poprzez taniec, ruch. Działa aktywnie w „Stowarzyszenie na Tak” na rzecz osób niepełnosprawnych, pracuje w Poradni Rozwojowej „Jaskółka” gdzie konsultuje i diagnozuje oraz prowadzi terapię elementami terapii tańcem. Prowadziła zajęcia dla studentów UAM, Pedagogika Specjalna oraz Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Akademii Wychowania Fizycznego oraz Akademii Medycznej w Poznaniu. Jest twórcą wielu artykułów , w tym naukowych dotyczących pracy z osobami z niep.int w oparciu o sztukę tańca, ruchu, improwizacji.
Panel dyskusyjny:
Wieloletnia praktyka w zakresie oddziaływań terapeutycznych poprzez taniec potwierdza, że taniec stanowi niezwykle efektywne narzędzie wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną. Początkowo wykorzystywany jako forma usprawniania wybranych sfer funkcjonowania — motorycznej, emocjonalnej, społecznej i poznawczej — z czasem stał się pełnoprawnym środkiem ekspresji artystycznej, dającym uczestnikom możliwość autentycznego wyrażania siebie.
Proces ten ujawnia, że taniec w ujęciu terapeutycznym nie ogranicza się jedynie do funkcji rehabilitacyjnej, lecz może prowadzić do rozwoju poczucia sprawczości, wzrostu samooceny i budowania tożsamości poprzez działania twórcze. Włączenie elementów tańca do terapii sprzyja integracji ciała i emocji, rozwija komunikację niewerbalną oraz wspiera społeczne uczestnictwo osób z niepełnosprawnością.
Wnioskiem płynącym z wieloletniej praktyki jest potrzeba postrzegania tańca nie tylko jako metody wspomagającej terapię, lecz jako drogi artystyczno-rozwojowej, w której ekspresja ruchowa staje się pełnoprawną formą wypowiedzi i uczestnictwa w kulturze.