31.03.2023 10:00 - 17:00

Zakład Pedagogiki naszej Akademii oraz Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza zapraszają na konferencję: „Dobro(stan) społeczności szkolnej. Budowanie umiejętności społeczno-emocjonalnych”, która odbędzie się 31 marca 2023 r., od g. 10.00 na Wydziale Studiów Edukacyjnych przy ul. Szamarzewskiego 89 w Poznaniu. Konferencja ma charakter hybrydowy. Tym, którym nie uda się dotrzeć – mogą uczestniczyć poprzez platformę Teams: [link].

Konferencja jest organizowana z myślą o pracownikach szkół podstawowych. Grono pedagogiczne odgrywa istotną rolę w społeczności szkolnej, m.in. budując relacje między sobą, z uczniami oraz rodzicami. Jakość relacji może być miernikiem dobrostanu w miejscu pracy. Dobre relacje i klimat wspomagają uczenie się, rozwijają kreatywność i kształtują pozytywne postawy wobec uczniów oraz uczniów wobec nauczycieli i pozostałych pracowników. Aby dorośli mogli być oparciem dla uczniów, sami muszą mieć poczucie osobistego dobrostanu. Organizatorzy zapraszają do wspólnego namysłu nad tym, jak godzić pracę nad realizacją celów dydaktycznych i wychowawczych z dbaniem o własny dobrostan.

Jej podstawą są badania i podejście wypracowane w ramach międzynarodowego projektu pt. „Budowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych w celu zwiększenia odporności psychicznej dzieci i młodzieży w Europie” (finansowanego przez Unię Europejską z programu Horyzont 2020).

Spotkanie składa się z trzech części:

Wystąpienia konferencyjne (10-11.25)

10.10–10.25: Budowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych w celu zwiększenia odporności psychicznej dzieci i młodzieży w Europie (Akronim BOOST). Przedstawienie założeń projektu (mgr Elżbieta Leszczyńska,  prof. AWF r hab. Agata Wiza)

10.25–10.40: Kompetencje społeczno-emocjonalne w dobie pandemii – perspektywa międzynarodowa (prof. AWF dr hab. Ida Laudańska-Krzemińska)

10.40–10.55: Relacje w szkole a dobrostan uczniów i nauczycieli (prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska)

10.55–11.10: O znaczeniu kompetencji społeczno-emocjonalnych w pracy nauczycieli-wychowawców (prof. dr hab. Magdalena Piorunek)

11.10–11.25: Ujarzmić lęk, czyli o sposobach radzenia sobie przez nauczycieli z lękiem i atakami paniki u dzieci i młodzieży w sytuacji szkolnej (prof. UAM dr hab. Ewa Karmolińska-Jagodzik).

Panel dyskusyjny (12.15-14.00)

Troska o dobre samopoczucie w przestrzeni szkolnej

Panelistki i paneliści: mgr Elżbieta Nawrocka, mgr Olga Genderka – Plackowska, mgr Agnieszka Kwiręg, mgr Karolina Worobiew, dr Ewa Kasperek-Golimowska,  prof. UAM      dr hab. Renata Wawrzyniak-Beszterda, prof. UAM dr hab. Błażej Smykowski, dr Karolina Appelt  

Moderatorzy: dr hab., prof. UAM Kinga Kuszak, dr Robert Florkowski

Warsztaty (15.00–17.00)

W trosce o dobrostan nauczycieli  (prowadząca: prof. AWF dr hab. Agata Wiza)

Odporność psychiczna nauczycieli (prowadzący: dr Robert Florkowski)

5 kroków ułatwiających  organizowanie społeczno-emocjonalnego uczenia się w szkole (prowadząca: dr Aleksandra Lubczyńska)

WARSZTATY

Odporność psychiczna nauczycieli (prowadzący: dr Robert Florkowski, Zakład Pedagogiki AWF Poznań)

Odporność psychiczna jest pojęciem wieloznacznym. Jedni skłaniają się ku uznaniu jej za relatywnie stałą cechę, której źródłami są genotyp i wczesne relacje interpersonalne. Inni zaś postrzegają ją jako kompetencję nabytą, którą można rozwijać i wzmacniać. Nawet tak różne perspektywy nie zaprzeczają, że w podtrzymaniu odporności istotną rolę odgrywa wsparcie ze strony innych. Kiedy kończy się odporność zaczyna się podatność na zranienie. To, gdzie lokujemy się (bliżej odporności czy podatności na zranienie), jest szczególnie istotne w trudnych sytuacjach. Poznanie własnej odporności pozwala szacować prawdopodobieństwo radzenia sobie, kiedy presje środowiskowe przybierają na sile. Można ją porównać do tzw. dzielności jachtu. Łódź o wysokiej dzielności jest w stanie poradzić sobie z silnym wiatrem i wysokimi falami, długo opierać się żywiołowi i przetrwać wiele burz. Podczas warsztatu przyjrzymy się wybranym elementom odporności psychicznej, podatności na zranienie oraz ich powiązaniom z profilami osobowości, zaburzeniami psychicznymi i dobrostanem. Zarazem będzie to forum umożliwiające dzielenie się obserwacjami i doświadczeniami w tym zakresie. Będziemy wspólnie zastanawiać się nad tym, jakie sposoby dbania o własną odporność wypracowaliśmy i na ile mogą stać się przydatną wskazówką dla innych.

5 kroków ułatwiających organizowanie społeczno-emocjonalnego uczenia się w szkole (prowadząca: Aleksandra Lubczyńska)

Koncepcja „5 kroków” jest częścią podejścia BOOST realizowanego w ramach projektu Horyzont 2020 pt. „Budowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych w celu zwiększenia odporności psychicznej dzieci i młodzieży w Europie” (Grant Agreement 755175), którego celem jest promowanie, wspieranie i organizowanie społeczno-emocjonalnego uczenia się (SEL) w szkołach. „5 kroków” ma formę przewodnika i jest elastycznym narzędziem ułatwiającym zorganizowanie pracy szkoły w zakresie społecznego i emocjonalnego uczenia się. Celem „5 kroków” jest takie zorganizowanie pracy szkoły, aby społeczno-emocjonalne uczenie się odbywało się w sposób ciągły i systematyczny oraz obejmowało wszystkich pracowników szkoły, którzy dzięki temu stają się współtwórcami tej pracy w swojej szkole. Z przewodnika mogą korzystać wszystkie szkoły niezależnie od tego, czy już pracują nad społeczno-emocjonalnym uczeniem się, czy też dopiero zaczynają.

W trosce o dobrostan nauczycieli (prowadząca: prof. AWF dr hab. Agata Wiza, Zakład Pedagogiki AWF Poznań)

Codzienność prywatno-zawodowa, którą porządkowaliśmy w ostatnich dekadach pod pojęciem work-life balance, przybrała nową postać. Musieliśmy opanować sztukę miksowania obowiązków rodzinnych i zawodowych. Dlatego dbanie o dobrostan staje się jednym z głównych kierunków strategicznych zarówno w miejscu pracy, jak i w przestrzeni życia prywatnego. Aby zapewnić sobie dobrostan konieczna jest znajomość siebie, umiejętność dostosowania tego, co robimy do swoich możliwości, zdolności, celów, aspiracji, doświadczeń życiowych. Potrzebna jest też wiedza o tym, jakie posiadamy atuty, ale też słabości. Świadomość siebie daje nam narzędzia, które budują sprawczość i zaradność. Podczas warsztatów przyjrzymy się indywidualnym zasobom i ich konstelacji w pracy zespołowej. Celem warsztatów będzie m.in. wzmocnienie dobrostanu poszczególnych uczestników i ich poczucia sprawczości. Warsztat jest także zaproszeniem do praktykowania uważności (zarówno w codzienności zawodowej, jak i osobistej).

Program konferencji w formacie PDF:

Komitet Organizacyjny Konferencji

dr Robert Florkowski

prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak

prof. AWF dr hab. Ida Laudańska-Krzemińska

dr Aleksandra Lubczyńska

prof. dr hab. Magdalena Piorunek

dr Anna Ratajczak (sekretarz konferencji)

prof. AWF dr hab. Agata Wiza