23 maja br. w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja kończąca projekt Horyzont 2020 pt. Budowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych w celu zwiększenia odporności psychicznej dzieci i młodzieży w Europie (akronim BOOST). Akademię Wychowania Fizycznego w Poznaniu reprezentowali realizatorzy grantu: prof. AWF. dr hab. Ewa Banaszak, (Dyrektor Instytutu Socjologii UWr), prof. AWF dr hab. Ida Laudańska-Krzemińska, dr Aleksandra Lubczyńska, dr Robert Florkowski oraz prof. AWF dr hab. Agata Wiza. Oprócz uczestników międzynarodowego konsorcjum projektu, w konferencji wzięli udział specjaliści ds. programów naukowych z EU, członkowie Advisory Board.

W pierwszej części dr Robert Florkowski zaprezentował  podstawy do podejścia BOOST, podkreślając to,  jak ewaluowało w obliczu różnych uwarunkowań. Następnie uczestnicy dyskusji panelowej przedstawili podejście BOOST w kontekście danego kraju – złożoną sytuację w Polsce mającą wpływ na realizację projektu (strajki nauczycieli, pandemia, wojna) podkreśliła prof. AWF dr hab. Agata Wiza.

Podczas drugiego panelu dyskusja toczyła się wokół tego,  co wydarzyło się w szkołach w krajach partnerskich podczas pandemii COVID-19, zwłaszcza z organizacyjnego punktu widzenia. Członkowie konsorcjum z Hiszpanii, Norwegii oraz Polski opowiadali, jak ta sytuacja wpłynęła na nauczycieli, dzieci, zwłaszcza na ich zdrowie psychiczne, a także na badania i wdrażanie podejścia BOOST. Nasz kraj reprezentowała prof. dr AWF Ida Laudańska-Krzemińska.

Ostatnia dyskusja panelowa koncentrowała się na podsumowaniu wyników projektu, wnioskach dla polityki oraz połączeniu ich z obecnym kontekstem i inicjatywami UE. Podkreślano wzrost rangi zdrowia psychicznego w środowisku szkolnym na poziomie europejskim. Analizowano w  jaki sposób wymiar dotyczący zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia wpisuje się w ogólne inicjatywy Komisji Europejskiej dotyczące zdrowia psychicznego oraz jak  połączyć poziom krajowy, regionalny z europejskim kontekstem zdrowia psychicznego.

Spotkanie  zamknęła Stine Hellum Braathen, koordynator naukowy projektu BOOST, podkreślając kluczowe osiągnięcia i kierunki dalszych działań. Jednym z efektów projektu jest wzrost rangi dbałości o dobrostan dzieci i młodzieży zwłaszcza w kontekście międzynarodowych badań ujawniających pogarszającą się kondycję psychofizyczną młodych osób. Projekt BOOST wpisuje się w działania profilaktyczne dotyczące zdrowia psychicznego europejskiej młodzieży, dając holistyczne wsparcie nauczycielom (m.in. warsztaty; przewodnik dla nauczycieli opracowany przez zespół AWF z Poznania w polskiej i angielskiej wersji).