Spacer w parku na wózku, wsiadanie i wysiadanie z tramwaju, jazda po nierównej nawierzchni – to tylko kilka z wielu wyzwań, z którymi mierzyli się w semestrze letnim br. studenci IV roku na kierunku Fizjoterapia, podczas zajęć „Przemieszczanie się wózkiem inwalidzkim w przestrzeni miejskiej”. Była to okazja, by choć na chwilę przyszli fizjoterapeuci poznali, z jakimi wyzwaniami na co dzień mierzą się osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich.
Przedmiot miał charakter całkowicie praktyczny. Studenci najpierw uczyli się i doskonalili podstawowe i zaawansowane elementy techniki jazdy wózkiem inwalidzkim na sali gimnastycznej z wykorzystaniem przeszkód imitujących bariery napotykane przez osoby niepełnosprawne w przestrzeni miejskiej, takie jak m.in. podest, chodnik, próg, pochylnia, podjazd. Poznawali techniki asekuracyjne oraz wybrane techniki udzielania pomocy osobom z niepełnosprawnością.
Następnie zdobyte umiejętności weryfikowali i doskonalili podczas jazdy wózkiem w terenie. W ramach zajęć terenowych studenci podzieleni na pary (osoba na wózku/asystent chodzący) uczestniczyli m.in. w spacerze po terenach rekreacyjnych, tj. park miejski, w grze miejskiej prowadzonej przez instruktorów aktywnej rehabilitacji z Fundacji Aktywnej Rehabilitacji region Wielkopolski – prowadzonej w centrum Poznania oraz w grze miejskiej według opracowanego/zaproponowanego przez siebie projektu.
Studenci mieli okazję osobiście przekonać się z jakimi wyzwaniami terenowymi, np. różnorodna nierówna nawierzchnia – piasek, bruk, trawa, chodnik, pozostawiona na środku chodnika hulajnoga itp. i komunikacyjnymi np. wsiadanie/wysiadanie z autobusu/tramwaju, musi zmierzyć się osoba poruszająca się na wózku, chcąca samodzielnie dotrzeć do określonych miejsc w mieście. Jednocześnie doświadczyli wielu pozytywnych gestów ze strony napotkanych przechodniów, którzy oferowali swoją pomoc.
Przekonali się ile wysiłku potrzeba, by przebyć wózkiem określoną trasę w terenie i dzięki temu mieli szansę uświadomić sobie, jak ważny w przypadku osób korzystających z wózka jest trening kształtujący odpowiedni poziom ich sprawności funkcjonalnej. Gra miejska z FAR była również okazją do poznania i porozmawiania z instruktorami aktywnej rehabilitacji (zarówno tych z niepełnosprawnością, jak i pełnosprawnych), którzy na co dzień zajmują się wsparciem osób, których samodzielna lokomocja uzależniona jest od poziomu opanowania techniki jazdy na wózku. Studenci mogli obserwować instruktorów AR i korzystać z ich bogatego doświadczenia.
Pomysłodawcą i autorem sylabusa jest Prof. dr hab. Tomasz Tasiemski, Dziekan Wydziału Nauk o Kulturze Fizycznej, kierownik Katedry Teorii i Metodyki Sportu, a także Zakładu Adaptowanej Aktywności Fizycznej AWF w Poznaniu. Za realizację przedmiotu odpowiadała dr Magdalena Koper z Zakładu Adaptowanej Aktywności Fizycznej.
AWF od wielu lat, na wielu płaszczyznach, współpracuje z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji region Wielkopolski. Nasz student Kamil Skwaryło w ostatnich dniach brał udział w obozie aktywnej rehabilitacji dla dzieci. Poniżej przedstawiamy