Minister Nauki udzielił Uczelni dotacji na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji pod nazwą:
„Zakup sprzętu do Centrum Symulacji i Nauczania Fizjoterapii AWF Poznań”
Umowa dotacyjna nr 2492
Wartość dofinansowania: 4 482 000,00 zł
Lokalizacja inwestycji:
adres: Budynek Główny, ul. Królowej Jadwigi 27/39, 61-871 Poznań
Rodzaj inwestycji:
Zakup sprzętu do sal tworzących Centrum Symulacji i Nauczania Fizjoterapii AWF Poznań z przeznaczeniem dla studentów, którzy nabędą umiejętności usprawniania pacjentów w okresie rekonwalescencji po leczeniu w warunkach między innymi oddziału intensywnej terapii (OIT). Pobyt chorego na OIT wymaga zastosowania u niego metod intensywnego, inwazyjnego nadzoru medycznego z uwagi na stan bezpośredniego zagrożenia życia. U pacjentów często stwierdza się niewydolność wielonarządową (m.in. układu oddechowego, sercowo-naczyniowego, niewydolność nerek, dysfunkcje centralnego układu nerwowego) będącą konsekwencją np. urazów, chorób przewlekłych lub zakaźnych. Osoby w stanach zagrożenia życia, które otrzymały właściwe leczenie i opiekę, po opuszczeniu OIT wymagają kompleksowego postępowania usprawniającego. Potrzeba przywracania funkcji u pacjentów wynika z z jednej strony z powodu choroby głównej (udar, uraz wielonarządowy, ogólne zakażenie organizmu etc.), a z drugiej – pobytu (często długotrwałego) w warunkach OIT. U chorych leczonych w warunkach OIT obserwuje się m.in. zespół zaburzeń po intensywnej terapii (ang. post-intensive care syndrom, PICS) objawiający się zaburzeniami funkcji poznawczych, stanu psychicznego oraz obniżeniem wydolności fizycznej. Znaczącym problemem jest osłabienie mięśniowe (ang. intensive care unit acquired weakness, ICUAW) będące przyczyną zmniejszonej mobilności, zaburzeń chodu, częstych upadków. U chorych długotrwale intubowanych stwierdza się dysfagię, odynofagię, zaburzenia pracy mięśni głowy i szyi utrudniające przyjmowanie pokarmów i płynów oraz mowę. Długotrwała hipokinezja indukuje sarkopenię, osteopenię, zmiany o charakterze zwyrodnieniowym w obrębie stawów oraz tkanek miękkich (prowadzące do ich przykurczu) oraz zaburzenia równowagi i koordynacji. Efektem tych zmian jest utrata samodzielności chorego w zakresie wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego oraz jego całkowita lub częściowa zależność od innych osób. Fizjoterapia chorych poddanych leczeniu w warunkach OIT wymaga kompleksowego postępowania, łączącego wiedzę i umiejętności z różnych obszarów. Zakup sprzętu do sali symulacji fizjoterapeutycznej stanowi odpowiedź na widocznie ewoluujący profil chorób populacyjnych w kierunku schorzeń coraz częściej wymagających leczenia w warunkach OIT (np. choroby zakaźne, w tym sepsa).
Analiza celowości
- przygotowywanie studenta od pierwszego roku studiów na pierwszy kontakt z pacjentem (intensywność nauczania),
- konieczność przygotowania studenta do osiągnięcia efektów uczenia się założonych
w standardzie kształcenia (efektywność i skuteczność nauczania), - nauczanie wszystkich form rehabilitacji , od najwcześniejszej w warunkach intensywnej terapii
po późną – w warunkach ośrodków rehabilitacyjnych i domowych (interdyscyplinarność
i kompleksowość nauczania), - zwiększenie kontroli dokładności wykonywanych czynności,
- użycie prawdziwego sprzętu medycznego w warunkach symulowanych,
- prowadzenie interwencji terapeutycznych w warunkach symulowanych, zgodnie z najnowszymi standardami,
- ciągłe powtarzanie praktycznych umiejętności oraz ich ocena i analiza,
- umożliwienie popełniania błędów oraz ukazanie ich konsekwencji w warunkach symulowanych,
- unikanie zagrożenia dla pacjentów i osób uczących się,
- powtarzalność w wyuczaniu procedur medycznych,
- równy dostęp do wiedzy i umiejętności dla wszystkich studentów,
- planowanie edukacji klinicznej w oparciu o potrzeby uczniów i program nauczania, a nie dostępność pacjentów,
- ekspozycja na rzadkie i skomplikowane sytuacje kliniczne.
Uzasadnienie celowości
Zajęcia realizowane metodą symulacji medycznej dają możliwość lepszego przygotowania
do zawodu w krótszym czasie niż tradycyjna edukacja. Symulacja zapewnia studentom bardzo dobre warunki do ćwiczenia i sprawdzania poziomu nabytych umiejętności klinicznych, zarówno technicznych jak i nietechnicznych przy równoczesnym braku ryzyka dla pacjenta. Co więcej:
- studenci powinni nabywać umiejętności praktyczne, których zdobycie wymaga warunków klinicznych (szpital),
- utworzenie warunków symulacyjnych w Uczelni,
- możliwość stworzenia scenariuszy szkoleniowych, które są bardzo zbliżone do sytuacji rzeczywistych, dzięki czemu student z łatwością może w przyszłości przenieść uzyskane doświadczenia ze szkolenia z warunków symulacyjnych do rzeczywistej sytuacji,
- konieczność przygotowania studenta do osiągnięcia efektów uczenia się założonych w standardzie kształcenia.
Umowa dotacyjna Nr 2426 z dnia 07.08.2024 r.
Wartość zadania: 11.349.714,00 zł
Wartość dofinansowania: 10.981.225,00 zł
Stan istniejący domu studenckiego:
Budynek domu studenckiego AWF przy ul. Rocha 9 w Poznaniu został zbudowany w połowie lat 70 XX w. jest obiektem jedenastokondygnacyjnym, podpiwniczonym. Wykonanym w technologii wielkopłytowej – system ratajski.
Zadania realizowane w ramach projektu:
Przebudowa obejmuje prace budowlane, elektryczne i sanitarne. Dostosowanie obiektu do obowiązujących przepisów ppoż. między innymi poprzez zastosowanie rozwiązań i urządzeń zapobiegających zadymieniu, wykonanie nowego systemu SSP, wydzielenia pożarowe, zwiększenie wyposażenia w sprzęt gaśniczy. Nowa organizacja przestrzeni zwiększy bezpieczeństwo studentów, pracowników i innych osób zakwaterowanych w domu studenckim.
Grupy docelowe projektu:
Projekt skierowany jest do studentów i pracowników Uczelni, oraz osób zakwaterowanych w domu studenckim w Poznaniu.
Efekty realizacji projektu:
Określony powyżej zakres pozwoli dostosować obiekt do zapewnienia bezpiecznych warunków zakwaterowania osób w domu studenckim.
Wykonawca prac:
PPHU TEL-POŻ-SYSTEM „ISKRA” SP. Z O. O. ul. Krańcowa 11, 61-022 Poznań
Termin realizacji prac:
Do 13.11.2025 r.
Obsługę inwestorską zapewnia firma:
Krzysztof Niemczyk Biuro Projektowe os. Armii Krajowej 139/5, 61-381 Poznań
Autorem projektu oraz inspektorem nadzoru autorskiego jest:
COZA ARCHITEKTURA Wojciech Kozłowski ul. S. Knapowskiego 9/19, 60-126 Poznań
O projekcie
Narodowa Reprezentacja Akademicka to projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki / Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który ma na celu umożliwienie realizowania studentom-sportowcom równoległej kariery sportowej oraz nauki akademickiej. Obejmuje on dofinansowanie na organizację dodatkowych zajęć dydaktycznych dedykowanych studentom-sportowcom będącym w trakcie kariery sportowej.
Program zajęć dydaktycznych realizowany jest w formie indywidualnej organizacji studiów w ciągu całego roku kalendarzowego (od IV edycji w ciągu roku akademickiego) zgodnie z zaplanowaną liczbą dodatkowych godzin na danego studenta-sportowca.
W programie biorą udział uczelnie publiczne i niepubliczne posiadające co najmniej 200 studentów studiów stacjonarnych, na których studiują zawodnicy szkolenia olimpijskiego, medaliści igrzysk olimpijskich, igrzysk europejskich, mistrzostw świata seniorów i mistrzostw Europy seniorów, uniwersjad i akademickich mistrzostw świata oraz studenci-sportowcy z niepełnosprawnościami, w tym osoby niedosłyszące i studenci sportowcy posiadający klasy sportowe – mistrzowską międzynarodową i mistrzowską.
Edycje projektu realizowane przez Uczelnię
Edycja I
Tytuł projektu: Narodowa Reprezentacja Akademicka
Nr umowy: MNiSW/BPM/2020/33/NRA
Wartość dofinansowania: 326 700 PLN
Termin realizacji: 14.05.2020 – 31.12.2020
Płatne ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Edycja II
Tytuł projektu: Narodowa Reprezentacja Akademicka – II edycja
Nr umowy: MEiN/DPI/2021/8/NRA/II
Nr zadania: BPM.SOF.62.84.2020
Wartość dofinansowania: 215 820 PLN
Termin realizacji: 22.02.2021 – 31.12.2021
Płatne ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki
Edycja III
Tytuł projektu: Narodowa Reprezentacja Akademicka – III edycja
Nr umowy: MEiN/2022/DPI/1384/NRAIII
Data podpisania umowy: 06.06.2022 r.
Miejsce realizacji zadania: AWF Poznań, Filia w Gorzowie Wielkopolskim
Wartość dofinansowania: 158 400 PLN
Całkowita wartość: 158 400 PLN
Termin realizacji: 06.06.2022 – 31.12.2022
Liczba studentów-sportowców objętych zadaniem: 16
Płatne ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki
Edycja IV
Tytuł projektu: Narodowa Reprezentacja Akademicka – IV
Nr umowy: MEiN/2023/DPI/3187/NRAIV
Data podpisania umowy: 09.11.2023 r.
Miejsce realizacji zadania: AWF Poznań, Filia w Gorzowie Wielkopolskim
Wartość dofinansowania: 365 200 PLN
Całkowita wartość: 365 200 PLN
Termin realizacji: 09.11.2023 – 30.06.2024
Liczba studentów-sportowców objętych zadaniem: 18
Płatne ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki
Edycja V
Tytuł projektu: Narodowa Reprezentacja Akademicka – V
Nr umowy: MNiSW/2024/DAP/370/NRAV
Data podpisania umowy: 02.12.2024 r.
Wartość dofinansowania: 959 200 PLN
Całkowita wartość: 959 200 PLN
Termin realizacji: 02.12.2024 – 30.06.2025
Liczba studentów-sportowców objętych zadaniem: 54
Płatne ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Umowa Nr MEiN/2021/DPI/49
Cel projektu
Celem głównym projektu jest poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych – walka ze skutkami pandemii koronawirusa.
Cele szczegółowe projektu
• Wyposażenie nauczycieli wychowania fizycznego oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w dodatkowe umiejętności związane z realizacją zajęć wychowania fizycznego oraz zajęć pozaszkolnych („Sport Kluby”) dla dzieci po okresie pandemii – wielomiesięcznego okresu hipokinezji.
• Wdrożenie dodatkowych zajęć aktywizujących („Sport Kluby”) dzieci i młodzież szkolną umożliwiających poprawę kondycji fizycznej po okresie hipokinezji.
• Monitorowanie kondycji fizycznej dzieci i młodzieży oraz przygotowanie wytycznych i rekomendacji praktycznych. Efektem monitoringu będzie raport końcowy, dotyczący aktualnej kondycji fizycznej dzieci i młodzieży oraz skutków związanych z pandemią koronawirusa, przygotowywany przez ekspertów z obszaru zdrowie, psychologia i metodyka. Przygotowane zostaną raporty uwzględniające nie tylko diagnozę stanu, ale również praktyczne rekomendacje i wdrożenia, jak w przyszłości działać w monitorowanym obszarze. Raporty będą podsumowaniem prowadzonego w ramach II etapu projektu monitoringu realizowanego w oparciu o specjalnie przygotowane narzędzia badawcze opracowane przez doświadczonych specjalistów krajowych i zagranicznych, naukowców o bogatym doświadczeniu badawczym.
Termin realizacji zadnia
Realizacja postanowień umowy, w tym wydatkowanie dotacji celowej zostanie zakończone do dnia 31 grudnia 2021 r.
Obszar realizacji zadania
Projekt realizowany jest w województwach wielkopolskim i lubuskim.
Grupa docelowa
• Nauczyciele wychowania fizycznego;
• Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.
Etapy realizacji zadania
Etap I – „Szkolenia dla nauczycieli” realizowane w województwach: lubuskim i wielkopolskim przez AWF w Poznaniu.
Etap II – „Sport Kluby” obejmuje wszystkie 16 województw, w tym lubuskie i wielkopolskie.
Minister Edukacji i Nauki udzielił Uczelni dotacji na dofinansowanie inwestycji pod nazwą: „Przebudowa DS w Gorzowie Wielkopolskim”.
Umowa dotacyjna Nr 2058.
Stan istniejący domu studenckiego:
Budynek domu studenckiego wolnostojący, trzykondygnacyjny w całości podpiwniczony z poddaszem. Budynek zrealizowany w technologii tradycyjnej. Segmenty mieszkalne składają się z czterech pokoi i wspólnego węzła sanitarnego lub trzech pokoi i wspólnego węzła sanitarnego. Obiekt posiada 143 miejsca noclegowe.
Cele projektu:
W ramach udzielonej dotacji Uczelnia zobowiązuje się do osiągniecia następujących celów:
– wykonanie dokumentacji,
– przebudowa segmentów mieszkalnych i węzłów sanitarnych na parterze budynku,
– wydzielenie w segmentach dodatkowego węzła sanitarnego.
Zadania realizowane w ramach projektu:
Przebudowa obejmuje prace budowlane, elektryczne i wodno-kanalizacyjne oraz usprawnienie instalacji wentylacji i wykonanie instalacji klimatyzacji. Nowa organizacja przestrzeni zwiększy bezpieczeństwo studentów, pracowników i innych osób zakwaterowanych w domu studenckim.
Grupy docelowe projektu:
Projekt skierowany jest do studentów i pracowników Uczelni, oraz osób zakwaterowanych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
Efekty realizacji projektu:
Określony powyżej zakres pozwoli dostosować obiekt do zapewnienia bezpiecznych warunków zakwaterowania osób w dobie pandemii.