14 stycznia br. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie przedstawicieli rządu, Polskiej Organizacji Turystycznej, wszystkich AWF-ów i AKF, kilku stowarzyszeń i fundacji oraz włodarzy miast w sprawie stworzenia i wdrożenia ogólnopolskiego programu edukacji rowerowej. W spotkaniu z ramienia naszej Akademii udział wzięli prof. AWF dr hab. Krzysztof Kusy, Prorektor ds. Współpracy i Rozwoju (koordynujący działania sześciu uczelni) oraz prof. AWF dr hab. Adam Kantanista, Prodziekan ds. Studiów Wydziału Nauk o Kulturze Fizycznej.

Inicjatorem projektu jest prof. Leszek Sibilski, absolwent AWF Poznań, niegdyś kolarz kadry Polski, obecnie socjolog pracujący w USA, zajmujący się m.in. kwestiami zmiany klimatu i środowiskiem. To dzięki jego konsekwentnym staraniom ONZ w 2018 r. ustanowiło 3 czerwca Światowym Dniem Roweru. Jest też pomysłodawcą przyjętej w 2024 r. decyzji UNESCO uznającej rower za „instrument wychowania fizycznego”. Podczas spotkania zaznaczył, że Polska ma solidne tradycje i podstawy w zakresie stosowania roweru jako środka transportu i turystki – ok. 80 proc. obywateli potrafi jeździć na rowerze i ok. 60 proc. posiada własny rower. Polska jest też jednym z czołowych producentów rowerów w Europie i na świecie.

Uczestnicy podkreślili potencjalne korzyści płynące z wprowadzenia powszechnej edukacji rowerowej. Osiągnięcie takiego celu będzie wiązać się z długofalowymi działaniami w co najmniej kilku kluczowych obszarach obejmujących m.in. reformę karty rowerowej, zmiany zapisów ustawy o ruchu drogowym, dostosowanie prawa oświatowego, modyfikację podstaw programowych edukacji szkolnej, tworzenie infrastruktury rowerowej, a wreszcie kształcenie w akademiach wychowania fizycznego/kultury fizycznej wykwalifikowanych edukatorów i przewodników rowerowych. Wspólne pozytywne stanowisko wszystkich sześciu największych uczelni wychowania fizycznego oznacza początek nowego rozdziału w zaangażowaniu Polski we wspieranie „renesansu rowerowego”. Popierając edukację rowerową, te wiodące instytucje akademickie przyczyniają się do zmiany kulturowej w młodym pokoleniu, zachęcającej do bezemisyjnej mobilności, rozwoju sprawności fizycznej i budowania świadomości dotyczącej środowiska. Ten ważny krok odzwierciedla wspólną wizję przyszłości, w której edukacja rowerowa może stać się istotnym czynnikiem prozdrowotnym. Rektorzy polskich Akademii Wychowania Fizycznego (Poznań, Warszawa, Wrocław, Katowice, Gdańsk) i Akademii Kultury Fizycznej (Kraków) wyrazili tym samym chęć kształtowania przyszłości edukacji fizycznej i krajobrazu transportowego dla dobra obywateli.

fot. Ministerstwo Infrastruktury, Leszek Sibilski