Przygotowywanie publikacji
- LibreOffice – darmowy edytor tekstu. Oprogramowanie obsługuje również wiele rozszerzeń z pakietu Microsoft Office.
- GoogleTrends – narzędzie Googla służące do sprawdzania ilości wyszukiwań danego hasła przez użytkowników tej przeglądarki. Pozwala na ocenę zainteresowania daną tematyką lub hasłem wśród użytkowników.
- EndNote – menedżer bibliografii. Pozwala wybierać styl bibliografii oraz cytowań spośród kilku tysięcy wzorów, w tym tych, które są preferowane przez światowe periodyki naukowe. Pozwala na przeszukiwanie baz bibliograficznych, znajdowanie tekstów naukowych w formacie PDF oraz przechowywanie zebranych rekordów. Jest kompatybilny z edytorami tekstu MS Word oraz OpenOffice. Przy instalacji i obsłudze polecamy poradnik przygotowany przez Uniwersytet w Melbourne.
- Mendeley – menedżer bibliografii. Podobnie jak EndNote pozwala na zarządzanie bibliografią oraz przypisami. Ponadto umożliwia tagowanie dokumentów co jest szczególnie przydatne przy opracowywaniu obszernych materiałów źródłowych. Mendeley za pośrednictwem modułu Mendeley Web może pełnić również funkcję portalu społecznościowego dla naukowców. Jest kompatybilny z edytorami tekstu MS Word, Open Office oraz LibreOffice. Szczegółowe informacje, pomocne w użytkowaniu oprogramowania można znaleźć na stronie producenta.
- Zotero – menedżer bibliografii. Analogicznie jak wcześniej wymienione programy umożliwia zarządzanie bibliografią, cytowaniami oraz wyszukiwanie i pobieranie tekstów. Jest kompatybilny z edytorami tekstu MS Word, LibreOffice, OpenOffice oraz NeoOffice.
- ChatGPT – aplikacja oparta na sztucznej inteligencji, służąca do generowania tekstów oraz ich modyfikacji. Podstawy jej funkcjonowania można znaleźć w tej krótkiej instrukcji.
- AdobeReader – bezpłatny program do odczytu plików w formacie PDF.
- Writefull – program służący do korekty gramatyki tekstów pisanych w języku angielskim. Działa jako dodatek do edytorów tekstowych MS Word oraz Overleaf. Program sugeruje zmiany pod kątem gramatycznym, leksykalnym, interpunkcyjnym oraz językowym (przykłady działania).
- Ortograf.pl – przeglądarkowe oprogramowanie stanowiące alternatywę dla Writefull. Poza językiem polskim obsługuje 28 innych języków. Podobnie jak wcześniej wymieniony program, pozwala na sprawdzanie tekstów pod kątem ortografii i stylistyki.
- Cambridge Proofreading – portal oferujący usługi edytorskie dla tekstów napisanych w języku angielskim.
- Proof Reading Service – portal oferujący usługi edytorskie dla tekstów anglojęzycznych. Korzysta z pomocy native speakerów. Przedkładane teksty mogą dotyczyć różnych dziedzin nauki.
- Unsplash – bank darmowych zdjęć do tekstów. Obejmuje kategorie takie jak: natura, architektura, biznes i świat pracy, zwierzęta, podróże, jedzenie, ludzie, zdrowie itp. Zdjęcia udostępniane są na licencjach CC.
Publikowanie tekstów
- Wykazy czasopism punktowanych oraz wydawnictw recenzowanych – zakładka w witrynie Ministerstwa Edukacji i Nauki dotycząca tzw. list ministerialnych. Znajdują się na niej zarówno aktualne jak i obowiązujące wcześniej przepisy. Wykazy zamieszczane są w porządku chronologicznym.
- Programy publikowania otwartego – informacje na temat możliwości publikowania otwartego w ramach różnych licencji, zawarte na portalu Wirtualnej Biblioteki Nauki.
- Journal finder/Journal suggester – internetowe narzędzia służące do wyszukiwania potencjalnych wydawców wśród czasopism naukowych na podstawie tytułu przygotowywanego tekstu oraz abstraktu. Zalecamy ostrożność gdyż JF czy JG niekiedy sugerują aplikowanie do czasopism nie objętych obowiązującym wykazem czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych.
- Repozytorium Otwartych Danych RepOD – cyfrowe otwarte repozytorium umożliwiające naukowcom bezpłatne deponowanie i udostępnianie danych badawczych ze wszystkich dziedzin nauki. Każdy zdeponowany w nim zbiór danych otrzymuje numer DOI. Można w nim umieszczać zbiory o dowolnej wielkości.
- Repozytorium Otwartych Publikacji Naukowych OPEN – repozytorium funkcjonujące dotychczas pod nazwą „Repozytorium Centrum Otwartej Nauki (CeON)”. Odnowiony serwis, działający w ramach Platformy Otwartej Nauki.
- Repozytorium Danych Społecznych RDS – dziedzinowe otwarte repozytorium danych badawczych. Podobnie jak RepOD umożliwia bezpłatne deponowanie danych badawczych, które otrzymują numer DOI. Można w nim umieszczać zbiory o dowolnej wielkości.
- Platforma konkursowa NCBiR – jest to internetowa wyszukiwarka konkursów finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Obejmuje dane takie jak status konkursu, daty naboru/zakończenia, budżet oraz krótki opis projektów. Poprzez zakładkę „starter – twój program NCBiR” można zgłosić swój pomysł na program, który zostanie poddany ocenie ekspertów z NCBiR.
- Asystent budżetowy NCBiR – aplikacja służąca do weryfikowania kosztów zaplanowanych w projektach naukowych.
Narzędzia dydaktyczne
- Moodle – platforma e-learningowa umożliwiająca przesyłanie studentom materiałów, sprawdzanie oraz ocenę przyswojonej wiedzy. Dostępna jest również w wersji aplikacji mobilnej.
- Doodle – platforma umożliwiająca udostępnienie kalendarza, nazwy wydarzenia i głosowanie osób uprawnionych by na przykład ustalić termin zajęć.
- Padlet – narzędzie służące do wspólnego tworzenia materiałów edukacyjnych, ich edycji oraz udostępniania.
- Cacoo – narzędzie pozwalające na tworzenie map myśli przez kilka osób jednocześnie on-line.
- GoogleDrive – chmura umożliwiająca zdeponowanie, edycję oraz udostępnianie plików tekstowych, zdjęć, filmów itp. By z niej skorzystać konieczne jest posiadanie maila w domenie Google.
- Dropbox – alternatywa dla GoogleDrive o nieco skromniejszych możliwościach. W darmowej wersji oprogramowania użytkownik ma do dyspozycji 2 GB pamięci.
- Kahoot – aplikacja służąca do tworzenia i udostępniania quizów za pomocą linku. Dostępna jest również w wersji mobilnej. Umożliwia szybkie i atrakcyjne dla uczestników sprawdzanie wiedzy. Może stanowić ciekawą alternatywę dla kolokwiów.
- Quizizz – alternatywa dla Kahoota. Posiada podobne funkcjonalności. To oprogramowanie również jest dostępne w wersji mobilnej.
- OER Commons – Otwarte Zasoby Edukacyjne. Wyszukiwarka oferująca dostęp do gotowych materiałów edukacyjnych. Dostępny jest także wybór akademickiego poziomu nauczania. W ramach dostępnych materiałów są między innymi taki dotyczące anatomii, fizjologii czy żywienia. Przy każdym z materiałów dostępna jest informacja na jakich warunkach licencyjnych jest on udostępniany.
- MS „Teams” – platforma firmy Microsoft, służąca do spotkań zdalnych. Instrukcję logowania można znaleźć w zakładce Platformy zdalnego nauczania.
- Zoom – platforma firmy Zoom Technologies, służąca do spotkań zdalnych. Instrukcję logowania można znaleźć w zakładce Platformy zdalnego nauczania.
Społeczność naukowa
- Witryny najważniejszych polskich instytucji zajmujących się organizacją i finansowaniem nauki:
- Serwisy informacyjne dotyczące polskiej nauki:
- Portale społecznościowe dla naukowców:
- Baza „Nauka Polska” – obejmuje informacje na temat prowadzonych badań, polskich naukowców, jednostek naukowych oraz wydarzeń dotyczących polskiej nauki.
- Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich – instytucją przedstawicielską środowiska szkolnictwa wyższego i nauki w rozumieniu Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
- Krajowa Reprezentacja Doktorantów – ogólnopolska forma samorządu doktorantów.
- Zostań PhD – blog przeznaczony dla doktorantów i młodych naukowców.
- Warsztat badacza – blog naukowy Emanuela Kulczyckiego.
- UNIKonferencje.pl – portal z ogłoszeniami o konferencjach naukowych z zakresu nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych, medycznych oraz inżynieryjnych. UWAGA: nie każda publikacja pokonferencyjna jest honorowana w ramach obowiązujących wykazów wydawnictw recenzowanych.
- mojestypendium.pl – strona zawierająca infomacje o stypedniacch naukowych z różnych dziedzin.
- Akademicka Baza Ogłoszeń – zawiera informacje o naborach na stanowiska naukowe oraz związane z zarządzaniem nauką.