Wyjazd z programu Erasmus+ krok po kroku
Krok 1
Zbieranie informacji
Krok 2
Rekrutacja w Uczelni macierzystej
Krok 3
Zgłoszenie się w terminie do Uczelni zagranicznej
Krok 4
Przygotowanie porozumienia o programie zajęć – Learning Agreement ( LA)
Krok 5
Podpisanie Umowy finansowej w Sekcji Współpracy z Zagranicą (SWZ)
Krok 6
Twój wyjazd a my trzymamy za Ciebie kciuki 🙂
Krok 7
Rozlicz się w SWZ z wyjazdu
Zbieranie informacji nt. możliwości wyjazdu warto rozpocząć już na pierwszym roku studiów. Porozmawiaj z koordynatorem wydziałowym: zastanówcie się wspólnie, która uczelnia partnerska oferuje najbardziej zbliżony program oraz który rok/semestr byłby najodpowiedniejszy na wyjazd na stypendium. Uzyskaj informacje dotyczące programu zajęć i warunków studiowania w wybranej uczelni zagranicznej. Dowiedz się, w jakim języku prowadzone będą zajęcia. Porozmawiaj o swoich planach z promotorem (jeśli wyjazd obejmowałby semestr dyplomowy). Poproś o kontakt z innymi osobami, które wyjeżdżały na Erasmusa z Twojego wydziału.
Zbierz informacje nt. warunków bytowych i kosztów związanych z wyjazdem i pobytem w uczelni zagranicznej (akademik, utrzymanie, koszty podróży, etc.) – porozmawiaj / skontaktuj się z byłymi stypendystami oraz zwiedź strony internetowe wybranych uczelni zagranicznych (w tym informator dla studentów zagranicznych / z wymiany)
Lista uczelni dostępnych dla studentów AWF :
Każdy stypendysta zobowiązany jest sprawdzić na stronie uczelni partnerskiej (przyjmującej) ostateczny termin rejestracji on-line oraz przesłania dokumentów aplikacyjnych (deadline).
Dowiedz się jakie warunki finansuje oferuje Ci uczelnia macierzysta (stawki stypendium Erasmusa+ w danym roku akademickim, ew. inne formy dofinansowania).
Dowiedz się jakie formalności związane są z przygotowaniem wyjazdu oraz jakie obowiązują Cię terminy (rekrutacja na wyjazdy, terminy zgłaszania w uczelni zagranicznej, termin wyjazdu i powrotu, etc.)
Osoby zainteresowane wyjazdem na studia Erasmusa, zebraniem informacji, nawiązaniem kontaktów z innymi osobami wyjeżdżającymi do tych samych ośrodków koniecznie powinny odwiedzić również profil „Studenckie Wyjazdy na Erasmus+” prowadzony przez Erasmus Student Network na FB oraz zapoznać się z ich prezentacją– ESN Poznan
Studenci ubiegający się o wyjazd stypendialny na kolejny rok akademicki podlegają procedurze rekrutacyjnej, która odbywa się na AWF-ie w Poznaniu w ramach naboru odbywającego się w styczniu dla studentów wyjeżdżających na semestr zimowy jak i letni. W razie wolnych miejsc może zostać ogłoszony kolejny nabór aż do wyczerpania miejsc.
Kto może ubiegać się i wyjazd na stypendium?
O wyjazd na stypendium ubiegać się może osoba, spełniająca następujące warunki:
a) jest studentem AWF w Poznaniu. Absolwent AWF-u może ubiegać się o wyjazd stypendialny (zgodnie z zasadami programu Erasmus+ tylko na praktykę) dopiero po wyczerpaniu się listy studentów rezerwowych w ostatnim naborze,
b) w momencie wyjazdu i pobytu na stypendium student nie może przebywać na urlopie dziekańskim,
c) wypełnił i złożył w wyznaczonym terminie formularz rekrutacyjny, potwierdzony przez Dział Obsługi Studenta wraz z wymaganymi załącznikami,
d) student ma zaliczony semestr (osoby wyjeżdżające w semestrze letnim) lub rok akademicki (osoby wyjeżdżające w semestrze zimowym), poprzedzający termin wyjazdu,
e) na wyjazd stypendialny preferowani są studenci ostatnich lat studiów licencjackich i magisterskich,
f) studenci ostatniego roku studiów licencjackich mogą ubiegać się o wyjazd na następny rok akademicki jedynie na semestr letni,
g) studenci ubiegający się o wyjazd do formularza rekrutacyjnego powinni dołączyć zaświadczenia potwierdzające dodatkowe umiejętności i osiągnięcia związane z profilem studiów,
h) formularze rekrutacyjne złożone po wyznaczonym terminie rekrutacji nie będą rozpatrywane,
i) nieuprawniony jest wyjazd studenta z warunkowym zaliczeniem roku.
Jak aplikować na wyjazd Erasmus?
Rekrutacja dla wszystkich kierunków, cyklów studiów, semestru zimowego i letniego 2026/27 będzie otwarta:
od 1 stycznia 2026 do 15 lutego 2026.
1 krok – uzupełnij formularz zgłoszeniowy, zbierz dokumenty ( średnia ocen, zaświadczenie z Działu obsługi studenta o braku zaległości, certyfikat językowy oraz dodatkowe dokumenty poświadczające twoje kompetencje/zasługi)
2 krok – wypełnij ANKIETĘ REKRUTACYJNĄ , do której dołączysz (punkt 12 w ankiecie) wszystkie zebrane wcześniej dokumenty z kroku 1.
3 krok – wysyłasz ANKIETĘ a my ją weryfikujemy.
DOKUMENTY REKRUTACYJNE, które należy dołączyć do ankiety rekrutacyjnej (dostępnej od 1 stycznia 2026):
1.Wypełniony formularz zgłoszeniowy
2.Potwierdzona przez Dział Obsługi Studenta średnia ocen z co najmniej ostatniego zaliczonego semestru + suplement do dyplomu dla studentów SUM-u
3. Zaświadczenie z DOS o braku zaległości
4. Potwierdzona znajomość języka wykładowego uczelni partnerskiej, do której student ubiega się o wyjazd (średnia ocen, certyfikat państwowy) lub test z weryfikacji kompetencji językowych OLS
Minimalny poziom kompetencji językowych, uprawniających do zagranicznego wyjazdu stypendialnego to B1.
5. zaświadczenia potwierdzające dodatkowe umiejętności związane z kierunkiem studiów oraz potwierdzające kreatywność studenta. W wyjątkowych sytuacjach rekrutacja studenta zostaje uzupełniona o rozmowę z Wydziałową Komisją Rekrutacyjną .
Kwalifikacji dokonuje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna, w skład której wchodzą: dziekan/prodziekan danego wydziału, Koordynator Uczelniany, Koordynator Wydziałowy.Komisja kwalifikuje studentów na wyjazd w ramach zaplanowanego i zatwierdzonego w Kontrakcie Uczelnianym limitu miejsc i okresu pobytu za granicą.
Po zakończeniu rekrutacji otrzymasz informację drogą e-mailową w terminie do dwóch tygodni od posiedzenia Komisji dotyczącą wyników naboru (kwalifikacja na wyjazd, kwalifikacja warunkowa/rezerwowa, niezakwalifikowanie na wyjazd). Zostaniesz również zaproszony/a na spotkanie informacyjne organizowane przez Sekcję Współpracy z Zagranicą. Spotkanie informacyjne dla stypendystów semestru zimowego odbywa się w kwietniu oraz w październiku dla stypendystów semestru letniego.
Studentom przysługuje prawo odwołania się od decyzji Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej w ciągu 7 dni od dnia opublikowania listy osób zakwalifikowanych na stypendium.
Po otrzymaniu potwierdzenia kwalifikacji prześlij swoje zgłoszenie do Uczelni zagranicznej w wymaganej przez nią formie i terminie.
Po przyjęciu i ocenie zgłoszenia uczelnia zagraniczna wyśle do Ciebie potwierdzenie przyjęcia i ewentualnie dalsze wskazówki i informacje dotyczące przyjazdu.
W sprawie szczegółów dot. okresu pobytu, zakwaterowania, terminu rozpoczęcia semestru itp. student sam kontaktuje się z uczelnią zagraniczną.
Do przygotowania LA w systemie Online Learning Agreement (OLA) wymagane jest posiadanie konta Gmail (konta Google). Wersja papierowa LA jest dopuszczona wyłącznie w przypadku uczelni nie działających w systemie on-line.
Program ERASMUS+ wprowadza nowy, rozszerzony wzór Learning Agreement. Obejmuje on etapy: przed wyjazdem – proponowany program zajęć, w trakcie pobytu – ew. zmiany do programu, po powrocie – wykaz ocen. Na etapie zgłaszania się w uczelni zagranicznej należy przygotować jedynie cześć 1. przed wyjazdem – proponowany program zajęć.
*Osoby, które wpisujemy w LA:
Sending Responsible Person – Faculty Coordinator patrz Koordynatorzy Wydziałowi
Sending Administrative Contact Person – International Relations Coordinator – mgr Agata Nieboj agata.nieboj@awf.poznan.pl
* Jeśli Uczelnia przyjmująca wymaga kodów naszych przedmiotów, znajdą je Państwo w systemie USOS.
Jeszcze przed wyjazdem warto zastanowić się nad przedmiotami alternatywnymi – bardzo często po przyjeździe okazuje się, że porozumienie musi zostać zmienione z różnych przyczyn (zajęcia nakładają się na siebie lub nie zostają uruchomione). Porozumienie można zmienić w ciągu 1 miesiąca od rozpoczęcia zajęć, w porozumieniu z koordynatorem wydziałowym i/lub właściwym prodziekanem.
Studiując za granicą pamiętaj o ewentualnej zmianie porozumienia o programie zajęć LA (jeśli zajdzie taka potrzeba) i obowiązku rozliczenia się po powrocie z macierzystym wydziałem i Sekcją Współpracy z Zagranicą.
Komplet poniżej wymienionych dokumentów prosimy wysyłać na adres: daria.luc-werakso@awf.poznan.pl
Najpóźniej 14 dni przed terminem wyjazdu student osobiście podpisuje w SWZ umowę finansową, która określa obowiązki i prawa obu stron. Wzór umowy finansowej do zapoznania się jeszcze przed podpisaniem jej w SWZ.
Dokumenty wymagane do podpisania umowy finansowej:
1. Wypełniony formularz z danymi do umowy
2. Akceptacja Uczelni przyjmującej ( Letter of Acceptance, e-mail lub potwierdzony przez wszystkie strony LA ) jest podstawą wyjazdu na stypendium zagraniczne. W tym celu każdy stypendysta ma obowiązek bezpośredniego kontaktu z uczelnią, do której wyjeżdża, aby taką informację otrzymać i przekierować do SWZ.
3. Learning Agreement – student przygotowuje LA w porozumieniu z Koordynatorem wydziałowym wyłącznie w systemie On-line Learning Agreement tzw. OLA, więcej informacji.
4. Certyfikat językowy z systemu Online Language Support (tzw. OLS) lub inny oficjalny Certyfikat – minimalny wymagany poziom kompetencji językowych to B1
5. Skan karty EKUZ ( w przypadku braku karty wystawiamy odpowiednie zaświadczenie do NFZ – prosimy o kontakt mailowy)
6. Skan karty Euro 26 Sport lub Sport Extra (wymagane ksero certyfikatu ubezpieczenia)
7. Skan polisy ubezpieczeniowej dla studentów fizjoterapii, którzy na wyjeździe będą realizować praktyki kliniczne więcej tutaj (Ubezpieczenia). Studenci wyjeżdżający na praktykę mają obowiązek wykupić ubezpieczenie OC z tytułu wykonywanej praktyki (jako pierwszej pracy) – patrz zakładka ubezpieczenia
8. Zaświadczenie DOS – dotyczy braku zaległości z semestru poprzedzającego wyjazd na stypendium zagraniczne. W przypadku zaległości student ma obowiązek dostarczyć „Zgodę na wyjazd pomimo zaległości” z akceptacją odpowiedniego dziekana/prodziekana.
9. Deklaracja Green Travel (tylko w przypadku wyboru takiego sposobu podróży)
Uczestnik jest zobowiązany zarejestrować się w serwisie Odyseusz prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych (dotyczy uczestników mających polskie obywatelstwo – patrz umowa finansowa).
Zgodnie z warunkami umowy finansowej stypendium przelewane jest na konto studenta w 2 ratach (90% kwoty grantu po dostarczeniu kompletu dokumentów i podpisaniu umowy finansowej, 10% po zakończeniu i poprawnym rozliczeniu wyjazdu stypendialnego).
Stypendium Erasmus+ przelewane jest w walucie EURO. Zalecamy w celu uniknięcia zmniejszenia kwoty stypendium przez przewalutowanie, aby student posiadał konto w EURO.
| Grupa | Kraj | Stawka |
|---|---|---|
| I | Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Islandia, Lichtenstein,Luksemburg, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Szwecja, Włochy oraz kraje niestowarzyszone z programem z regionu 13* i 14* | 670 |
| II | Cypr, Czechy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Łotwa, Malta, Portugalia, Słowacja, Słowenia | 670 |
| III | Bułgaria, Chorwacja, Macedonia Północna, Litwa, Macedonia Północna, Polska, Rumunia, Serbia, Turcja, Węgry | 600 |
*kraje regionu 13: Andora, Monako, Państwo Watykańskie, San Marino
*kraje regionu 14: Szwajcaria, Wyspy Owcze, Zjednoczone Królestwo
DODATEK DLA OSÓB O MNIEJSZYCH SZANSACH (Inkluzywność)
Studenci i absolwenci spełniający kryteria definicji „osób z mniejszymi szansami” (Fewer Opportunities) otrzymują dodatkowe wsparcie finansowe.
Mobilność Długoterminowa (SMS/SMP): Dodatkowa kwota 250 € na każdy miesiąc pobytu.
Mobilność Krótkoterminowa (BIP): Dodatkowa kwota 100 € na wyjazd (pobyt 5–14 dni) lub 150 € na wyjazd (pobyt 15–30 dni).
Kryteria kwalifikacji: Zgodnie z uczelnianymi zasadami, do osób o mniejszych szansach zalicza się m.in.:
Osoby ze środowisk uboższych (posiadające prawo do stypendium socjalnego w AWF).
Osoby z niepełnosprawnością (posiadające orzeczenie o stopniu niepełnosprawności).
Studenci/doktoranci posiadający dzieci w wieku do 8 lat.
Dokumenty rozliczeniowe prosimy wysyłać na adres daria.luc-werakso@awf.poznan.pl
Pełne rozliczenie mobilności jest warunkiem wypłaty II raty stypendium, która wyniesie 10% lub mniej kwoty określonej w umowie finansowej.
Zgodnie z podpisywaną na wyjazd stypendialny umową finansową każdy student wyjeżdżający w ramach programu Erasmus+ zobowiązany jest dostarczyć do SWZ w terminie do 30 dni od oficjalnej daty zakończenia studiów oryginały/kopie następujących dokumentów:
1) Certyfikat, potwierdzający rzeczywisty okres pobytu w uczelni partnerskiej*
2) Learning Agreement for Study (wszystkie części : before, during and after mobility), potwierdzający, że zaplanowany program studiów został zrealizowany w czasie określonym w pkt. 2.2 umowy finansowej,
3) informację o realizowanych przedmiotach, zdanych egzaminach i uzyskanych ocenach („Wykaz zaliczeń” – TOR – Transcript of Records).
Wszystkie dokumenty rozliczeniowe muszą być potwierdzone przez uczelnię partnerską (podpis koordynatora oraz pieczęć uczelni partnerskiej).
4) wypełnić Ankietę Stypendysty Erasmusa+ . Wypełnienie tego zobowiązania jest warunkiem koniecznym do pozytywnego rozliczenia studenta z wyjazdu.
*Postępowanie w przypadku rozbieżności dat pobytu:
-
Jeśli daty potwierdzone przez uczelnię zagraniczną różnią się od dat wskazanych w umowie finansowej o więcej niż 5 dni, dofinansowanie zostanie ponownie przeliczone. Oznacza to, że student otrzyma pomniejszoną drugą ratę albo zostanie poproszony o zwrot części środków.
-
Jeśli różnica wynosi 5 dni lub mniej, dofinansowanie nie będzie wymagało ponownego przeliczenia.
Procedura przedłużenia pobytu na studia:
1. Wniosek o przedłużenie okresu pobytu powinien być zgłoszony do Uczelni macierzystej przynajmniej na miesiąc przed końcem okresu mobilności. Jeżeli uczelnia wysyłająca wyrazi zgodę na przedłużenie okresu mobilności, pierwotna umowa musi być aneksowana.
2. O przedłużenie stypendium można ubiegać się jedynie w ciągu tego samego roku akademickiego.
3. Student ma prawo przedłużyć pobyt na studiach pod warunkiem uzyskania zaliczenia z pierwszego semestru.
4. Zgodę na przedłużenie wraz z nowym Learning Agreement na semestr drugi należy przesłać do SWZ najpóźniej do 15 grudnia br.
5. Brak rozliczenia pierwszego semestru (patrz umowa finansowa) lub uzyskanie oceny niedostatecznej z przedmiotu realizowanego w uczelni partnerskiej spowoduje cofnięcie zgody o przedłużenie wyjazdu stypendialnego na kolejny semestr.
6. Formularz przedłużenia wyjazdu stypendialnego (dokumenty do pobrania).
7. Aneks do umowy należy osobiście podpisać w SWZ przed rozpoczęciem drugiego semestru.
Przedłużenie pobytu – formularz Request for extension potwierdzony przez uczelnię przyjmującą oraz nowy OLA należy przesłać do SWZ w terminie deadline na dany semestr (15 listopada).
Stypendium na dodatkowy semestr nie jest gwarantowane i zależy od aktualnego stanu budżetu na dany rok akademicki
