Kierunki studiów podyplomowych
Trwa rekrutacja 2024/25 na semestr wiosenno-letni
Rekrutacja na r. akadem. 24/25 na wybrane kierunki studiów podyplomowych.
Przyjmujemy zgłoszenia
Zapisz sięStrona główna Studia podyplomowe, kursy i szkolenia Studia podyplomowe Studia podyplomowe – dla fizjoterapeutów i specjalistów od zdrowia
Trwa rekrutacja 2024/25 na semestr wiosenno-letni
Rekrutacja na r. akadem. 24/25 na wybrane kierunki studiów podyplomowych.
Przyjmujemy zgłoszenia
Zapisz sięOgólny opis kierunku:
Studia podyplomowe z zakresu „Integracji Sensorycznej – Diagnoza i Terapia” przygotowują słuchaczy do pracy z dziećmi i dorosłymi z zaburzeniami sensorycznymi, w tym z autyzmem i ADHD. Program obejmuje zarówno podstawy teoretyczne, jak i praktyczne umiejętności diagnozowania oraz prowadzenia terapii w zakresie integracji sensorycznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb pacjentów. Celem jest wsparcie procesu rozwoju psychoruchowego, poprawa funkcjonowania
w codziennych aktywnościach oraz zapobieganie negatywnym skutkom zaburzeń sensorycznych.
Cel studiów:
Celem studiów jest wyposażenie uczestników w wiedzę oraz umiejętności praktyczne niezbędne
do profesjonalnej diagnozy oraz prowadzenia terapii integracji sensorycznej u dzieci i dorosłych. Program koncentruje się na pogłębianiu zrozumienia procesów neurologicznych, rozwoju sensorycznego oraz specyficznych zaburzeń związanych z przetwarzaniem sensorycznym. Uczestnicy zdobędą umiejętności i kompetencje terapeutyczne, diagnostyczne i organizacyjne, które pozwolą
na skuteczne prowadzenie terapii.
Uczestnicy/profil słuchacza:
Studia skierowane są do absolwentów studiów wyższych posiadających przygotowanie pedagogiczne, w tym przede wszystkim do nauczycieli, pedagogów, terapeutów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów oraz innych specjalistów zajmujących się pracą z dziećmi i osobami dorosłymi wymagającymi wsparcia w zakresie integracji sensorycznej.
Czas trwania:
Studia podyplomowe trwają dwa semestry, obejmując łącznie 304 godzin zajęć w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, z czego 85 godzin to zajęcia teoretyczne (wykłady), 154 godziny to ćwiczenia i warsztaty praktyczne i 60 godzin praktyk zawodowych. Studia kończą się egzaminem dyplomowym
(5 godzin). Zajęcia będą odbywać się w systemie zjazdów weekendowych.
Warunki przyjęcia/wymogi kwalifikacyjne:
a/ ukończone studia wyższe pierwszego stopnia lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie; b/ posiadanie przygotowania pedagogicznego, potwierdzone dyplomem ukończenia studiów / studiów podyplomowych, zaświadczeniem / certyfikatem ukończenia szkolenia / kursu.
Kwalifikacja uczestników odbywać się będzie na podstawie przesłanych dokumentów: kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych wraz z suplementem / zaświadczeniem / certyfikatem.
l.p. | Przedmiot nauczania | Liczba godzin ogółem | Liczba godzin wykład | Liczba godzin ćwicz. | Punkty ECTS | Z/E* |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Neurologiczne podstawy integracji sensorycznej | 20 | 5 | 15 | 2 | E |
2. | Systemy sensoryczne – charakterystyka i budowa | 30 | 10 | 20 | 3 | E |
3. | Rozwój psychoruchowy dziecka | 15 | 5 | 10 | 1 | Z |
4. | Organizacja i wyposażenie sali integracji sensorycznej | 15 | 5 | 10 | 1 | Z |
5. | Rozwój sensoryczny dziecka | 15 | 5 | 10 | 1 | Z |
6. | Rola diagnostyki medycznej w terapii integracji sensorycznej | 15 | 5 | 10 | 1 | Z |
7. | Zaburzenia modulacji sensorycznej | 12 | 5 | 7 | 1 | Z |
8. | Zaburzenia różnicowania sensorycznego | 12 | 5 | 7 | 1 | Z |
9. | SI w początkowych stadiach rozwoju (0-1) | 15 | 5 | 10 | 1 | Z |
10. | Klasyfikacja i przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej | 15 | 5 | 10 | 1 | Z |
11. | Proces diagnozowania zaburzeń integracji sensorycznej | 25 | 10 | 15 | 3 | E |
12. | Planowanie terapii integracji sensorycznej | 25 | 10 | 15 | 3 | E |
13. | Zaburzenia przetwarzanie sensorycznego u dzieci z AUTYZMEM I ADHD | 10 | 5 | 5 | 1 | Z |
14. | Zaburzenia SI dziecka w przedszkolu i szkole | 10 | 5 | 5 | 1 | Z |
15. | Praca z dzieckiem w spektrum autyzmu, ADHD, głęboką niepełnosprawnością | 5 | – | 5 | 1 | Z |
16. | Praktyki zawodowe | 60 | – | 60 | 3 | Z |
17. | Egzamin dyplomowy | 5 | – | 5 | 5 | E |
Ogółem | 304 | 85 | 219 | 30 | Z=12 E=5 |
Wykładowcy:
Program opracowała: mgr Karolina Wróblewska – koordynator ds. szkoleń, kierownik ds. Autyzmu WCF Zdrowie Medycyna Edukacja sp. z o.o.
Konsultacje merytoryczne:
1/ dr Mateusz Romanowski – Dyrektor WCF Zdrowie Medycyna Edukacja sp. z o.o.
2/ prof. AWF dr hab. Urszula Czerniak – Prorektor ds. Studiów AWF Poznań
Uczestnicy/profil słuchacza:
Studia skierowane są do absolwentów studiów wyższych posiadających przygotowanie pedagogiczne, w tym przede wszystkim do nauczycieli, pedagogów, terapeutów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów oraz innych specjalistów zajmujących się pracą z dziećmi i osobami dorosłymi wymagającymi wsparcia w zakresie integracji sensorycznej.
Czas trwania:
Studia podyplomowe trwają dwa semestry, obejmując łącznie 304 godzin zajęć w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, z czego 85 godzin to zajęcia teoretyczne (wykłady), 154 godziny to ćwiczenia i warsztaty praktyczne i 60 godzin praktyk zawodowych. Studia kończą się egzaminem dyplomowym
(5 godzin). Zajęcia będą odbywać się w systemie zjazdów weekendowych.
Warunki przyjęcia/wymogi kwalifikacyjne:
a/ ukończone studia wyższe pierwszego stopnia lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie;
b/ posiadanie przygotowania pedagogicznego, potwierdzone dyplomem ukończenia studiów / studiów podyplomowych, zaświadczeniem / certyfikatem ukończenia szkolenia / kursu.
Kwalifikacja uczestników odbywać się będzie na podstawie przesłanych dokumentów: kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych wraz z suplementem / zaświadczeniem / certyfikatem.
Świadectwo ukończenia:
Absolwenci studiów podyplomowych otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, potwierdzające nabyte kwalifikacje w zakresie diagnozy i terapii integracji sensorycznej.
Warunki zaliczenia:
Wymagane dokumenty do pobrania:
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-dokumenty/cdkis-dokumenty-sp
1.) Formularz zgłoszeniowy na Studia Podyplomowe,
2.) Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (studia uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela),
3.) Dodatkowe oświadczenie do formularza zgłoszeniowego.
Cena za semestr: 3 000 zł
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-kontakt
tel. 61 8 35 50 94/92
e-mail: cdks@awf.poznan.pl
Studia podyplomowe „ODNOWA BIOLOGICZNA Z ELEMENTAMI WELLNESS I FIZJOTERAPII” mają charakter studiów doskonalących. Nie dają prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty, ale pogłębiają wiedzę i uczą umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć w zakresie szeroko pojętej odnowy biologicznej w sporcie i życiu codziennym, co zwiększa możliwości starania się absolwentów o zatrudnienie w rozmaitych instytucjach życia społecznego i stowarzyszeniach zajmujących się szeroko pojętą profilaktyką chorób i umacnianiem stanu zdrowia.
Studia obejmują zajęcia z:
– fizjologii wysiłku sportowego
– chronobiologii,
– systemu odnowy biologicznej,
– wspomagania odnowy biologicznej w różnych okresach treningowych w głównych dyscyplinach sportu
– BHP w zabiegach i gabinetach odnowy biologicznej,
– wybranych metod fizjoterapii (kinezyterapia, sauna, hydroterapia, hydrogimnastyka, balneoterapia, ciepłolecznictwo, światłolecznictwo, masaż itd.)
– psychoterapii i technik relaksacyjnych,
– traumatologii,
– doraźnej pomocy i zasady postępowania medycznego w urazach sportowych,
– odnowy biologicznej w życiu codziennym: Wellness-teoria i praktyka
– sposobów oceny wydolności ustroju i odnowy biologicznej,
– organizacji lecznictwa uzdrowiskowego, fizjoterapeutycznego i sportowego,
– dopingu w sporcie,
– współpracy specjalisty odnowy biologicznej z lekarzem i trenerem.
Studia przeznaczone są dla absolwentów dowolnych szkół wyższych.
Przedmiot | Liczba godzin ogółem | Liczba godzin wykład | Liczba godzin ćwicz. |
---|---|---|---|
Powysiłkowa odnowa biologiczna- definicja, cele i zadania w sporcie | 2 | 2 | – |
Fizjologia wysiłku sportowego. Energetyka Wydolność i czynniki determinujące. Siła i wytrzymałość. Trening. Przetrenowanie. Restytucja powysiłkowa | 4 | 4 | – |
Zmęczenie i znużenie: fizjologia i patologia. Wypoczynek i czynniki intensyfikujące | 3 | 3 | – |
Żywienie i używki a wydolność organizmu. Rola w procesie odnowy biologicznej | 3 | 3 | – |
Doping w sporcie | 2 | 2 | – |
System odnowy biologicznej: biologiczno-medyczne środki, psychologiczne, metodyczne. | 2 | 2 | – |
Wspomaganie odnowy biologicznej w różnych okresach treningowych w głównych dyscyplinach sportu. | 12 | 12 | – |
Fizjoterapia: składowe i mechanizmy działania. Zasady kwalifikowania do zabiegów i wykonywanie ich. Uprawnienia do wykonywania za-biegów i odpowiedzialność wykonujących je. Zabiegi, których nie wolno wykonywać zdrowym. | 5 | 5 | – |
BHP w zabiegach i gabinetach odnowy biologicznej | 2 | 2 | – |
Celowość stosowania wybranych zabiegów w odnowie biologicznej. Dobór zależnie od dyscypliny sportu i celów biologicznych | 1 | 1 | – |
Wybrane metody fizjoterapii: Kinezyterapia | 6 | 6 | 2 |
Sauna, kąpiele parowe | 4 | 4 | – |
Hydroterapia | 15 | 9 | 6 |
Hydrogimnastyka | 2 | 2 | – |
Wolnozmienne pole magnetyczne | 4 | 2 | 2 |
Balneoterapia | 6 | 6 | – |
Ciepłolecznictwo | 6 | 4 | 2 |
Zimnolecznictwo | 6 | 4 | 2 |
Światłolecznictwo | 6 | 4 | 2 |
Masaż klasyczny i automasaż | 50 | 6 | 44 |
Klimatoterapia (talasoterapia, opoterapia) | 4 | 4 | – |
Kuracja uzdrowiskowa | 4 | 4 | – |
Psychoterapia i techniki relaksacyjne | 10 | 4 | 6 |
Traumatologia, doraźna pomoc i zasady postępowania medycznego w urazach sportowych | 6 | 3 | 3 |
Sposoby oceny wydolności ustroju i odnowy biologicznej | 6 | 2 | 4 |
Odnowa biologiczna w życiu codziennym „Wellness” -teoria i praktyka: | 1 | 1 | – |
Podstawy fizjologii pracy | 5 | 5 | – |
Materialne środowisko | 3 | 3 | – |
Animacja czasu wolnego, pedagogika rekreacji, metody psychoregulacyjne i relaksacyjne, sport rekreacyjny, gry i zabawy ruchowe, elementy turystyki, estetyka ciała, SPA | 10 | 10 | – |
Fizjoterapia a „Wellness” | 8 | 8 | – |
Seminarium dyplomowe | 10 | – | 10 |
RAZEM | 208 | 125 | 83 |
kierownik
Czas trwania:
2 semestry, tryb weekendowy,
Ilość godzin: 208
Korzyści:
Studia pogłębiają wiedzą i uczą umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć w zakresie odnowy biologicznej w sporcie i życiu codziennym, – studia zwiększają możliwości zatrudnienia w instytucjach życia codziennego i stowarzyszeniach zajmujących się profilaktyką chorób i umacnianiem stanu zdrowia, – zajęcia prowadzone są przez doświadczonych praktyków
Studia kończą się uzyskaniem:
– Świadectwa Studiów Podyplomowych Odnowa Biologiczna z elementami Wellness i Fizjoterapii
Wymagane dokumenty do pobrania:
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-dokumenty/cdkis-dokumenty-sp
1.) Formularz zgłoszeniowy na Studia Podyplomowe,
2.) Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
3.) Dodatkowe oświadczenie do formularza zgłoszeniowego.
2000 zł/semestr
Uwaga: w przypadku zorganizowanych grupmin. 20 osób proponujemy zniżki
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-kontakt
tel. 61 8 35 50 94/92
e-mail: cdks@awf.poznan.pl
Studia podyplomowe Psychologia sportu mają być odpowiedzią na zapotrzebowanie sportowców i trenerów. Mają one przygotować słuchaczy do pracy ze sportowcami różnych kategorii, poziomów i dyscyplin sportowych. Korzystając z tradycji uczelni sportowej, oraz wiedzy i praktyki kadry dydaktycznej studia te mają być odpowiednim szczeblem rozwoju kariery psychologów w sporcie.
Celem studiów jest poszerzenie oraz zdobycie przez słuchaczy wiedzy, umiejętności praktycznych oraz odpowiednich kompetencji do pracy psychologa w sporcie.
Uczestnicy/profil słuchacza:
Studia są skierowane do osób pragnących rozwijać wiedzę z zakresu psychologii sportu, zdobywać umiejętności i kwalifikacje do pracy psychologa w sporcie.
Uwaga: Obecnie program podlega drobnym modyfikacjom. Zmiany zostaną opublikowane wkrótce.
Program ramowy z liczbą godzin: 270
a.) Program ramowy
Na ramowy program Studiów Podyplomowych Psychologia Sportu składają się dwa główne działy odpowiadające celowi w jakim studia zostały stworzone. Będzie to dział obejmujący Nauki o kulturze fizycznej, w tym między innymi Fizjologia wysiłku sportowego, Teoria sportu, ale również Specyfika sportu osób z niepełnosprawnością czy też przestawiona przez samych zawodników specyfika środowiska sportowego. Dział ten obejmuje ponad 60 godzin dydaktycznych.
Drugim działem tematycznych są zajęcia z psychologii. Składają się na niego takie obszary psychologii jak psychologia rozwojowa, ps. kliniczna, ps. społeczne. Ale również przedstawienie historii, obszarów i specyfiki samej psychologii sportu. Także wykorzystanie wspomnianych wcześniej obszarów psychologii będzie osadzone w środowisku sportowym. W dziale tym przewidziane jest łącznie ok 200 godzin, z czego ponad 100 godzin ćwiczeniowych i warsztatowych, tak by słuchacze mogli zdobyć nie tylko wiedzę, ale również szeroki zakres umiejętności i kompetencji praktycznych jakie przydadzą im się w pracy psychologa sportowego.
b.) Szczegółowy program
Przedmiot | Liczba godzin ogółem | Liczba godzin wykładu | Liczba godzin ćwicz. | Z/E |
---|---|---|---|---|
Teoria sportu | 10 | 10 | E | |
Fizjologia wysiłku sportowego | 10 | 10 | E | |
Psychosomatyka w psychologii sportu | 10 | 10 | E | |
Dietetyka i sposób żywienia w sporcie | 10 | 5 | 5 | Z |
Sport osób z niepełnosprawnością | 15 | 5 | 10 | Z |
Specyfika środowiska sportowego | 15 | 10 | 5 | Z |
Psychologia sportu – historia, obszary | 5 | 5 | E | |
Psychologia sportu dzieci i młodzieży | 15 | 10 | 5 | E |
Psychologia kontuzji sportowej | 10 | 10 | E | |
Wypalenie zawodowe w sporcie | 5 | 5 | Z | |
Etyka w zawodzie psychologa sportu | 5 | 5 | E | |
Metody i techniki treningu psychologicznego | 10 | 10 | Z | |
Komunikacja w sporcie | 15 | 5 | 10 | Z |
Budowanie i prowadzenie zespołu sportowego | 15 | 5 | 10 | Z |
Trening wyobrażenia w sporcie | 10 | 5 | 5 | Z |
Wywiad psychologiczny jako narzędzie pracy w obszarze sportu | 10 | 10 | Z | |
Psychomotoryka i nowoczesne kierunki wspomagania psychologicznego | 10 | 5 | 5 | Z |
Psychologia sportu w XXI wieku | 10 | 5 | 5 | Z |
Współpraca psychologa z mediami | 10 | 10 | Z | |
Prawo w zawodzie i pracy psychologa sportu | 5 | 5 | Z | |
Psychologia motywacji w sporcie | 10 | 5 | 5 | E |
Współpraca z rodzicami sportowców | 10 | 5 | 5 | Z |
Warsztat praktyczny, diagnoza i narzędzia psychologii sportu | 20 | 20 | Z | |
Osobowość i temperament w psychologii sportu | 10 | 5 | 5 | Z |
Specyfika dyscyplin sportu, a praca psychologa | 10 | 10 | Z | |
Egzamin końcowy | 5 | 5 | E | |
RAZEM | 275 | 150 | 125 | – |
Kierownik kierunku
Ekspert krajowy
Ekspert krajowy
Ekspert krajowy
Ekspert krajowy
Ekspert krajowy
Nauczyciel akademicki
Nauczyciel akademicki
Nauczyciel akademicki
Nauczyciel akademicki
Czas trwania:
2 semestry, tryb weekendowy
Ilość godzin: 270
Warunki przyjęcia/wymogi kwalifikacyjne:
Złożenie wniosku oraz dyplomu ukończenia magisterskich studiów z psychologii.
Warunki zaliczenia:
Minimum 80 % obecności na zajęciach, zdobycie zaliczenia i zdanie egzaminów z poszczególnych przedmiotów. A także napisanie pracy dyplomowej oraz jej obrona podczas zdawania egzaminu końcowego.
Studia kończą się uzyskaniem:
– Świadectwa Studiów Podyplomowych Psychologia Sportu
Wymagane dokumenty do pobrania:
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-dokumenty/cdkis-dokumenty-sp
1.) Formularz zgłoszeniowy na Studia Podyplomowe,
2.) Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (studia magisterskie na kierunku Psychologia),
3.) Dodatkowe oświadczenie do formularza zgłoszeniowego.
3 000 zł/semestr
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-kontakt
tel. 61 8 35 50 94/92
e-mail: cdks@awf.poznan.pl
Cel studiów:
Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych fizjoterapeutów
i lekarzy, rozumiejąc potrzeby rynku pracy, biorąc pod uwagę niekorzystne wskaźniki demograficzne oraz oczekiwania społeczne, stworzono atrakcyjną ofertę dydaktyczną stanowiącą alternatywę do szeregu szkoleń i kursów w zakresie terapii manualnej
w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Założeniem programu Podyplomowych Studiów Terapia Manualna jest wykształcenie wszechstronnego fizjoterapeuty w zakresie wykonywania zabiegów z terapii manualnej. Przekazanie podstaw wiedzy teoretycznej do zastosowania poszczególnych metod i technik manualnych oraz nauczenie technik manualnych niezbędnych w leczeniu dysfunkcji stawów kręgosłupa i tkanek miękkich. Poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki różnicowej wykluczającej oraz pozwalającej na bezpieczną pracę z pacjentem w zakresie leczenia manualnego. Ponadto przekazanie wiedzy między innymi z zakresu anatomii palpacyjnej, neurofizjologii, żywienia, farmakologii w leczeniu bólu, pierwszej pomocy a także komunikacji interpersonalnej. Ukończenie Podyplomowych Studiów Terapia Manualna daje gwarancję zdobycia specjalistycznej i kompleksowej wiedzy i umiejętności w zakresie wykonywania zabiegów z terapii manualnej oraz zwiększenia kompetencji zawodowych
Uczestnicy:
Studia skierowane są do absolwentów studiów I i II stopnia kierunku Fizjoterapia, absolwentów jednolitych 4-letnich studiów magisterskich na kierunku Fizjoterapia i Rehabilitacja Ruchowa. Dotyczy to również absolwentów, którzy ukończyli jednolite 5-letnie studia magisterskie na kierunku Fizjoterapia po dniu 1.10.2017r. i złożyli Państwowy Egzamin Fizjoterapeutyczny PET (Ustawa o zawodzie fizjoterapeuty z dnia 25.09.2015r. Art.13.) oraz lekarzy, którzy chcą zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie terapii manualnej.
Symbol kategorii umiejętności | Efekt uczenia się dla absolwenta Studiów Podyplomowych Terapia Manualna | Kod składnika opisu wg Rozporządzenia | Obszar nauk |
---|---|---|---|
Wiedza | |||
K_W01 | Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i funkcji organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego, znajomości jego neurofizjologicznych mechanizmów sterowania | P7SM_WG01 P7SM_WG02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W02 | Zna objawy, przyczyny oraz rozumie mechanizmy procesów patologicznych zachodzących w tkankach i układzie narządu ruchu człowieka spowodowanych chorobą urazem lub inną formą niepełnosprawności | P7SM_WG02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W03 | Dysponuje usystematyzowaną wiedząniezbędną do opisu działania leków przeciwbólowych, ich dróg podawania oraz ewentualnych działań niepożądanych i powikłań jako wspomaganie procesu leczenia bólu | P7SM_WK04 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W04 | Posiada wiedzę z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia | P7SM_WG02 P7SM_WK04 P7SM_WK06 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W05 | Wykazuje pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznego kontekstu niepełnosprawności oraz rozumie jego znaczenie w etiologii i postępowaniu w wybranych jednostkach chorobowych | P7SM_WK0l P7SM_WK03 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W06 | Zna i rozumie prawne uwarunkowania wykonywania działalności fizjoterapeutycznej; zna miejsce fizjoterapii w ramach organizacji polskiego systemu ochrony zdrowia | P7SM_WG01 P7SM_WK05 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W07 | Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych zaburzeń, dysfunkcji i zmian w obrębie układu mięśniowo-szkieletowego u pacjentów w różnym wieku | P7SM_WG02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W08 | Prezentuje zaawansowany stopień znajomości i zrozumienia założeń środków, form i metod w zakresie terapii manualnej, ma wiedzę związaną z ich właściwym doborem oraz stosowaniem u pacjentów w różnym wieku oraz z różnymi dysfunkcjami | P7SM_WG02 P7SM_WK04 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W09 | Zna w stopniu zaawansowanym i rozumie mechanizmy działania oraz możliwe skutki uboczne zabiegów z zakresu terapii manualnej | P7SM_WK04 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W10 | Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu diagnostyki neurologicznej i badań funkcjonalnych, diagnostyki różnicowej w terapii manualnej właściwego planowania, wykonania i ewaluacji postępowania w zakresie terapii manualnej | P7SM_WG02 P7SM_WK04 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
Umiejętności | |||
K_U01 | Potrafi przeprowadzić proces nauczania ruchów, używając prawidłowego nazewnictwa, z uwzględnieniem metodyki nauczania ruchu u pacjentów w rożnym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji | P7SM_UW07 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U02 | Potrafi udzielić porady w zakresie działań profilaktyczno-zdrowotnych w szczególności w zakresie żywienia w procesie leczenia w wybranych stanach chorobowych. | P7SM_UK02 P7SM_UO06 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U03 | Stosuje zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się z pacjentem lub grupą pacjentów w procesie postępowania profilaktycznego i fizjoterapeutycznego; potrafi dostosować formę przekazu do partnera interakcji; umie motywować pacjenta, rozpoznawać jego różne stany emocjonalne i rozładowywać napięcie | P7SM_UK02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U04 | Posiada zaawansowane umiejętności w zakresie anatomii palpacyjnej i umiejętności manualne pozwalające na wykonanie technik w zakresie form i metod terapii manualnej. | P7SM_UW03 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U05 | Potrafi identyfikować problemy zdrowotne, podjąć odpowiednie działania diagnostyczne oraz dokonać oceny stanu funkcjonalnego pacjenta, niezbędnego do programowania i monitorowania procesu leczenia w zakresie terapii manualnej | P7SM_UW03 P7SM_UW05 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U06 | Potrafi rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia, posiada umiejętności podjęcia odpowiednich działań w zakresie udzielenia pierwszej pomocy | P7SM_UW03 P7SM_UW01 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U07 | Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w trakcie diagnozowania, planowania i wykonywania zabiegów z terapii manualnej, jest przygotowany do pełnienia roli terapeuty manualnego | P7SM_UW03 P7SM_UW05 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
Kompetencje | |||
K_K01 | Potrafi dokonać samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, zdaje sobie sprawę z konieczności uzupełniania ich przez całe życie i inspirowania procesu uczenia się innych osób; nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów | P7SM_KK01 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_K02 | Utożsamia się z wartościami, celami i zasadami realizowanymi w praktyce fizjoterapeutycznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań terapeutycznych | P7SM_KR02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_K03 | Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, potrafi działać w warunkach niepewności i stresu, jest świadomy obowiązku niesienia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym | P7SM_UO03 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: | |
---|---|
P7SM_WG01 | aktualny kierunek rozwoju teoretycznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_WG02 | szczegółową budowę i funkcje organizmu człowieka, przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych i dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_WG03 | zasady analizy procesów psychospołecznych ważnych dla zdrowia i jego ochrony lub kultury fizycznej oraz stylu życia i wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_WG04 | zasady praktyki opartej na argumentach naukowych |
P7SM_WG05 | uwarunkowania kulturowe potrzeb i problemów jednostek i grup społecznych oraz prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w wybranym obszarze działalności zawodowej |
P7SM_WG06 | zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla programu kształcenia |
Umiejętności: absolwent potrafi: | |
P7SM_UW01 | posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą, stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_UK02 | stosować zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się i negocjacji z jednostkami lub grupami społecznymi oraz wykorzystania wychowawczych aspektów promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych |
P7SM_UW03 | w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe lub z zakresu estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami |
P7SM_UW05 | identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce |
P7SM_UO06 | wykorzystać wychowawcze aspekty promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia społecznego i patologii społecznych |
P7SM_UW07 | wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, a także tworzyć różne formy takiej aktywności lub je modyfikować w zależności od warunków środowiskowych, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: | |
P7SM_KK01 | zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu |
P7SM_KR02 | okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową |
P7SM_UO03 | troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników |
Do kluczowych kompetencji zdobytych w ramach proponowanych studiów należy:
· Posiadanie usystematyzowanej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki
w zakresie terapii manualnej, na tej podstawie właściwego planowania, wykonania i ewaluacji postępowania terapeutycznego ponadto organizacji postępowania terapeutycznego
· Prezentowanie zaawansowanego stopnia znajomości i zrozumienia założeń środków, form i metod terapeutycznych w zakresie terapii manualnej, posiadanie wiedzy związanej z ich właściwym doborem oraz stosowaniem u pacjentów w różnym wieku oraz z różnymi dysfunkcjami
· Posiadanie zaawansowanych umiejętności manualnych pozwalających na prawidłowe wykonanie technik z zakresu metod terapii manualnej, umiejętność wyciągania wniosków celem ewentualnej korekty postępowania usprawniającego, poprawy stanu zdrowia pacjenta, pozwalających na sprawne, bezpieczne i skuteczne stosowanie ich w praktyce klinicznej
· Stosowanie zaawansowanych technik efektywnego komunikowania się z pacjentem lub grupą pacjentów w procesie postępowania profilaktycznego
i fizjoterapeutycznego; umiejętność dostosowania formy przekazu do partnera interakcji; umiejętność motywowania pacjenta, rozpoznawanie jego różnych stanów emocjonalnych i rozładowywanie napięcia
Studia Podyplomowe Terapia Manualna wykorzystują wiedzę mieszczącą się w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu (80%) oraz nauk o kulturze fizycznej (20%).
Ponadto zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018r.
w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu – dyscyplina naukowa: nauki medyczne, nauki o zdrowiu (80%) i nauki o kulturze fizycznej (20%).
Objaśnienia oznaczeń:
K(przed podkreślnikiem) – kierunkowe efekty kształcenia
W(po podkreślniku) – kategoria wiedzy
U(po podkreślniku) – kategoria umiejętności
K(po podkreślniku) – kategoria kompetencji społecznych
P7SM – charakterystyki efektów uczenia się dla poziomu 7 (P7) Polskiej Ramy Kwalifikacji, uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego (S) dla obszaru kształceni a w zakresie nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej (M)
WG – kategoria wiedzy, zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności
WK – kategoria wiedzy, kontekst – uwarunkowania, skutki
UW – kategoria umiejętności, w zakresie wykorzystania wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
UK – kategoria umiejętności, w zakresie komunikowania się – odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym
UO – kategoria umiejętności, w zakresie organizacji pracy – planowanie i praca zespołowa
KK – kategoria kompetencji społecznych, w zakresie ocen – krytyczne podejście
KR – kategoria kompetencji społecznych, w odniesieniu do roli zawodowej – niezależność i rozwój etosu –
0l, 02, 03i kolejne – numer efektu uczenia się lub charakterystyki efektów uczenia się dla poziomu 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji, uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego dla obszaru kształcenia w zakresie nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej.
Szczegółowe efekty uczenia się:
8. Opis przedmiotów
8.1. Aspekty prawne zawodu fizjoterapeuty
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami ustawy o zawodzie fizjoterapeuty
Zdobycie wiedzy na temat odpowiedzialności zawodowej prawnej i etycznej fizjoterapeuty
Omówienie aspektów prawnych dotyczących prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej
Zapoznanie z zasadami ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej fizjoterapeuty, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody w mieniu pacjenta, ubezpieczenie naruszenia praw pacjenta
8.2. Pierwsza pomoc w terapii z pacjentem
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy w przypadku utraty przytomności
Opanowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem fantomu w przypadku utraty przytomności
Opanowanie umiejętności obsługi defibrylatora w przypadku utraty przytomności
8.3. Komunikacja interpersonalna.Synergia w pracy zespołowej oraz rozwoju osobistym
Celem przedmiotu jest:
Doskonalenie kompetencji związanych z pracą z ludźmi oraz pogłębianie świadomości własnych zachowań i eksperymentowanie z nowymi i bardziej korzystnymi sposobami kontaktu.
Rozwinięcie kompetencji takich jak umiejętność konstruktywnego wyrażania uczuć i myśli w relacjach, przekazywania trudnych informacji drugiej osobie, umiejętność rozwiązywania konfliktów oraz rozumienie swoich reakcji w kontakcie z innymi osobami
Rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w kontaktach zawodowych jak i osobistych.
8.4. Podstawy neurologii i neurofizjologii
Celem przedmiotu jest:
Poszerzenie wiedzy na temat budowy i funkcji receptorów czucia głębokiego zlokalizowanych w obrębie narządu ruchu
Przedstawienie neurofizjologicznych mechanizmów stabilizacji dynamicznej stawów w normie i patologii.
Omówienie potencjalnych mechanizmów stojących u podłoża zabiegów manualnych w obrębie tkanek miękkich.
8.5. Ortopedia i Traumatologia w sporcie
Celem przedmiotu jest:
Przedstawienie i omówienie podstawowego badania klinicznego wykonywanego przez lekarza ortopedę w obrębie wybranych stawów obwodowych i kręgosłupa
Zapoznanie z nowymi technikami operacyjnymi w obrębie stawów obwodowych z uwzględnieniem pooperacyjnego postępowania usprawniającego
8.6.Psychosomatyczne pochodzenie chorób
Celem przedmiotu jest:
Omówienie założeń metody Somatic Experiencingwg Petera A. Levine’a, leczenia traumy i łagodzenia chronicznego stresu, opracowanej na podstawie multidyscyplinarnych badań z zakresu fizjologii, psychologii, biologii i neurologii
Omówienie założeń metody Tension & Trauma Releasing Exercises TRE wg dr Davida Bercelli, eksperta w dziedzinie pracy z traumą.
8.7. Żywienie w procesie leczenia
Celem przedmiotu jest:
Omówienie mikrobioty jelitowej i jej wpływu na homeostazę. Zwrócenie uwagi na profil bakteryjny przewodu pokarmowego i jego wpływ na układ immunologiczny, odporność, stan odżywienia i wybrane jednostki chorobowe
Omówienie postępowania farmakologicznego i dietetycznego u przewlekle chorych pacjentów z zaburzeniami motoryki, rzutującymi na funkcje przewodu pokarmowego
Przedstawienie podstawowych zasad żywienia w profilaktyce osteoporozy. Wpływ unieruchomienia na metabolizm tkanki kostnej. Stan odżywienia a tkanka kostna i tkanka chrzęstna.
8.8. Farmakologia jako wspomaganie procesu leczenia pacjenta w bólu
Celem przedmiotu jest:
· Zapoznanie studenta z podstawami patofizjologii bólu, szczególnie przewlekłego, oraz zasadami diagnostyki bólu
· Zapoznanie studenta z zasadami farmakoterapii bólu, ze szczególnym uwzględnieniem środków stosowanych miejscowo
· Zapoznanie studenta z podstawowymi charakterystykami najczęściej stosowanych analgetyków
· Omówienie szczególnych dróg podawania leków w terapii bólu: powierzchniowej, przezskórnej blokad centralnych i obwodowych.
8.9. Anatomia palpacyjna
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i opanowanie umiejętności palpacyjnych w zakresie wybranych punktów kostnych, mięśni, nerwów i naczyń w obrębie kończyn górnych i dolnych oraz tułowia, ponadto umiejętność interpretacji ewentualnych zmian w obrębie tych struktur
8.10. Badania neurologiczne w terapii manualnej
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy w zakresie doboru, umiejętności wykonania oraz interpretacji testów napięciowych poszczególnych nerwów obwodowych
· Omówienie procesu różnicowania pomiędzy objawami bólu korzeniowego i rzekomo korzeniowego
· Omówienie tzw. „czerwonych flag” w terapii manualnej
8.11. Badania funkcjonalne w terapii manualnej
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie przez studenta wiedzy w zakresie doboru, umiejętności wykonania oraz interpretacji badania funkcjonalnego w terapii manualnej w obrębie kręgosłupa szyjnego i lędźwiowego
8.12. Podstawy Mikrokinezyterapii
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie studentów z podziałem mięśni w zależności od pochodzenia z określonej części mezoblasty embrionu
Omówienie zasad pracy z mięśniami, pochodzącymi z mezoblasty przyśrodkowej, mięśniami osiowymi,przyosiowymi i podłużnymi wg Daniela Grosjen i Patrice Benini
8.13. Mobilizacje i manipulacje stawowe
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie doboru, wykonania poszczególnych technik mobilizacyjnych i manipulacyjnych w obrębie kręgosłupa szyjnego
i lędźwiowego z wykorzystaniem Ortopedycznej Terapii Manualnej wg koncepcji Kaltenborna i Evjentha
8.14. Terapia tkanek miękkich
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnostyki, doboru i wykonania współczesnych technik mobilizacyjnych w obrębie tkanek miękkich wg koncepcji Jarosława Ciechomskiego
8.15. Podstawy FDM (Fascial Dystortion Model)
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie się z filozofią i założeniami metody FDM
· Omówienie podstawowych dysfunkcji występujących w obrębie układu mięśniowo-powięziowego wg FDM
Zdobycie wiedzy i umiejętności wykonywania podstawowych technik mięśniowo-powięziowych wg metody FDM
8.16. Terapia manualna w sporcie
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie terapii obrzęków pourazowych
i postępowania w zależności od czasu występowania: faza ostra, podostra
i chroniczna, z przygotowaniem do odzyskania pełnej sprawności
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie terapii systemowych. Praca globalna
i powiązania przyczynowo-skutkowe na przykładzie urazu stawu barkowego
8.17. Autoterapia dysfunkcji somatycznych
Celem przedmiotu jest:
Omówienie i zdobycie umiejętności w zakresie autoterapii dysfunkcji somatycznych z wykorzystaniem wybranych metod terapeutycznych
8.18. Medyczny trening terapeutyczny
Celem przedmiotu jest:
· Zapoznanie z metodami treningu MTT, którego podstawowym celem jest utrwalenie efektów terapii manualnej. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu kontroli motorycznej, uczenia się czynności motorycznych, mechanizmów powracania do sprawności fizycznej (w tym wyuczenie prawidłowych wzorców ruchowych, przywrócenie równowagi mięśniowej, minimalizowanie zmian adaptacyjnych towarzyszących patologii, urazowi bądź chorobie, znaczenie stabilizacji jako podstawy treningu ruchowego i sensomotorycznego). Trening łączący aktywność fizyczną z terapią, stanowiący końcowy element leczenia.
8.19. Egzamin dyplomowy
Nazwa przedmiotu | Suma | W | Ćw. | Z/E | Punkty ECTS |
---|---|---|---|---|---|
Aspekty prawne w zawodzie fizjoterapeuty | 4 | 4 | – | Z | 1 |
Pierwsza pomoc w czasie terapii z pacjentem | 6 | – | 6 | Z | 1 |
Komunikacja interpersonalna. Synergia w pracy zespołowej oraz rozwoju osobistym | 16 | – | 16 | Z | 2 |
Podstawy Neurologii, Neurofizjologii | 5 | 5 | – | Z | 1 |
Ortopedia i Traumatologia w sporcie | 12 | 12 | – | Z | 2 |
Psychosomatyczne pochodzenie chorób | 8 | 8 | – | Z | 1 |
Żywienie w procesie leczenia | 8 | 8 | – | Z | 2 |
Farmakologia jako wspomaganie procesu leczenia pacjenta w bólu | 6 | 6 | – | Z | 1 |
Anatomia palapacyjna | 10 | – | 10 | Z | 2 |
Badania neurologiczne w terapii manualnej | 10 | – | 10 | Z | 2 |
Badania funkcjonalne w terapii manualnej | 16 | – | 16 | Z | 2 |
Podstawy Mikrokinezyterapii | 17 | 6 | 11 | Z | 2 |
Mobilizacje i manipulacje stawowe | 36 | – | 36 | Z | 3 |
Terapia tkanek miękkich | 36 | – | 36 | Z | 3 |
Podstawy FDM | 17 | 6 | 11 | Z | 2 |
Terapia manualna w sporcie | 17 | – | 17 | Z | 2 |
Autoterapia dysfunkcji somatycznych | 8 | – | 8 | Z | 2 |
Medyczny trening terapeutyczny | 16 | – | 16 | Z | 2 |
Egzamin dyplomowy | 5 | – | – | E | 5 |
SUMA | 253 | 55 | 193 | E=1, Z=18 | 38 |
Polskie Towarzystwo Medycyny Manualnej na podstawie zaświadczenia z 20 grudnia 2018 r. (zgodnie z uchwałą Senatu AWF z 18 grudnia 2018 r.) przyznało kierunkowi studiów podyplomowych Terapia Manualna akredytację.
Polskie Stowarzyszenie Ortopedycznej Terapii Manualnej na podstawie zaświadczenia z 2 stycznia 2019 r. (zgodnie z uchwałą Senatu AWF z 18 grudnia 2018 r.) przyznało kierunkowi studiów podyplomowych Terapia Manualna akredytację.
Polskie Towarzystwo Fizjoterapii na podstawie zaświadczenia z 1 października 2019 r. (zgodnie z uchwałą Senatu AWF z 18 grudnia 2018 r.) przyznało kierunkowi studiów podyplomowych Terapia Manualna akredytację.
Prodziekan ds. studiów Wydziału Wychowania Fizycznego, Sportu i Rehabilitacji AWF Poznań
Kierownik Katedry Rehabilitacji Narządu Ruchu
Kierownik Centrum Doskonalenia Kadr i Szkolenia
Czas trwania:
2 semestry, łącznie 253 godziny dydaktyczne, tj. 18 zjazdów dwudniowych.
Studia zakończą się egzaminem praktycznym i teoretycznym z całości zagadnień. Zajęcia będą odbywać się w systemie zjazdów weekendowych (w miarę możliwości co dwa tygodnie).
Forma postępowania kwalifikacyjnego:
Kwalifikacja uczestnika studiów odbywa się na podstawie przesłanych dokumentów (kopia dyplomu ukończenia studiów na kierunku Fizjoterapia lub Rehabilitacja Ruchowa, kopia dyplomu ukończenia studiów medycznych).
Studia kończą się uzyskaniem:
– Świadectwa studiów podyplomowych Terapia Manualna
– Certyfikatu PTMM
– Certyfikatu PSOTM
– Certyfikat PTF
Wymagane dokumenty do pobrania:
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-dokumenty/cdkis-dokumenty-sp
1.) Formularz zgłoszeniowy na Studia Podyplomowe,
2.) Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (dyplom ukończenia studiów na kierunku Fizjoterapia, Rehabilitacja Ruchowa lub studiów medycznych),
3.) Dodatkowe oświadczenie do formularza zgłoszeniowego.
Efekty uczenia się na studiach podyplomowych Terapia Manualna:
Absolwent posiada wiedzę oraz umiejętności w zakresie diagnozowania i leczenia zaburzeń narządu ruchu (stawów, mięśni, nerwów). Poprzez właściwe badanie
i diagnozę będzie potrafił zaplanować indywidualną rehabilitację z zastosowaniem odpowiednich technik leczenia manualnego stawów, układu mięśniowo-powięziowego oraz układu nerwowego. Będzie posiadał wiedzę w zakresie aktualnych aspektów prawnych zawodu fizjoterapeuty, udzielania pierwszej pomocy, żywienia w procesie leczenia, farmakoterapii w bólu, psychosomatycznego pochodzenia chorób i autoterapii w schorzeniach somatycznych. Ponadto absolwent poszerzy swoje kompetencje społeczne do pracy
z pacjentem jak i w zespole terapeutycznym. Pozwoli to na dostosowanie zabiegów manualnych do potrzeb pacjenta oraz wzmocni jego orientację związaną z dalszym rozwojem w tej dziedzinie.
4 000 zł/semestr
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-kontakt
tel. 61 8 35 50 94/92
e-mail: cdks@awf.poznan.pl
Cel studiów:
Założeniem programu Podyplomowych Studiów Żywienie i wspomaganie dietetyczne w sporcie jest wyposażenie absolwenta w szereg oczekiwanych na rynku pracy umiejętności praktycznych i kompetencji. Absolwent tego kierunku będzie umiał ocenić, skorygować i ułożyć dietę człowieka aktywnego fizycznie, zarówno na poziomie rekreacyjnym, jak i profesjonalnym. Ukończenie Podyplomowych Studiów Żywienie i wspomaganie dietetyczne w sporcie daje absolwentowi gwarancję posiadania wiedzy umożliwiającej przygotowanie diagnozy żywieniowej, będącej podstawą profesjonalnego postępowania dietetycznego. Celem studiów jest uzyskanie przez uczestników wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie poradnictwa żywieniowego dla osób podejmujących aktywność fizyczną na różnym stopniu zaawansowania.
Czas trwania:
2 semestry, tryb weekendowy
Ilość godzin: 211
Przedmiot | Liczba godzin ogółem | Liczba godzin wykład | Liczba godzin ćwicz. | Z/E | Punkty ECTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizjologia wysiłku fizycznego | 12 | 6 | 6 | Z | 2 |
Podstawy fizjologii żywienia (układ pokarmowy) | 5 | 5 | – | Z | 1 |
Biochemiczne aspekty żywienia człowieka w wysiłku fizycznym | 10 | 10 | – | Z | 2 |
Podstawy żywienia człowieka | 25 | 10 | 15 | E | 3 |
Podstawy dietetyki | 25 | 10 | 15 | E | 3 |
Planowanie żywienia w różnych dyscyplinach sportu | 45 | 15 | 30 | E | 4 |
Dozwolone i niedozwolone wspomaganie w sporcie i wysiłku fizycznym | 10 | – | 10 | Z | 2 |
Psychologia i psychopatologia odżywienia | 15 | – | 15 | Z | 2 |
Ocena sposobu żywienia i stanu odżywienia | 20 | 10 | 10 | E | 3 |
Teoria treningu sportowego | 18 | 8 | 10 | Z | 3 |
Związki biologiczne czynne w żywności | 10 | 10 | – | Z | 2 |
Podstawy aktywności fizycznej | 10 | 10 | – | Z | 2 |
Egzamin dyplomowy | 6 | 6 | – | E | 1 |
SUMA | 211 | 100 | 111 | E=6, Z=8 | 30 |
Kryteria kwalifikowania kandydatów:
Studia skierowane są do wszystkich absolwentów uczelni wyższych (I i II stopnia).
Studia kończą się uzyskaniem:
– Świadectwa Studiów Podyplomowych Żywienie i wspomaganie dietetyczne w Sporcie
Wymagane dokumenty do pobrania:
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-dokumenty/cdkis-dokumenty-sp
1.) Formularz zgłoszeniowy na Studia Podyplomowe,
2.) Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (związanych z wychowaniem fizycznym, sportem, turystyką, żywieniem, dietetyką, medycyną, fizjoterapią, farmacją i zdrowiem publicznym),
3.) Dodatkowe oświadczenie do formularza zgłoszeniowego.
2 500 zł/semestr
http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-kontakt
tel. 61 8 35 50 94/92
e-mail: cdks@awf.poznan.pl
Wszystkie kierunki studiow podyplomowych odbywają się w trybie weekendowym (soboty, niedziele) wg. planów zajęć; średnio co 2 weekend (2 zjazdy na miesiąc) i w ilości godzin zgodnie z programem kierunku.