Program jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia został opracowany z myślą o osobach, które chcą zdobyć solidne przygotowanie psychologiczne z uwzględnieniem aspektów ruchu i zdrowego stylu życia.
Na kierunku Psychologia studenci uzyskają interdyscyplinarne przygotowanie, które nie tylko obejmuje obszary psychologii, takie jak psychologia ogólna, edukacyjno-wychowawcza, sportu, rehabilitacji i zdrowia, lecz także uwzględnia podstawy związane z aktywnością fizyczną. Wiedza uzyskana podczas studiów umożliwi studentom zrozumienie złożoności relacji między psychiką a aktywnością fizyczną oraz podejmowanie skutecznych działań pomocowych w praktyce społecznej, również z uwzględnieniem aspektów zdrowotnych związanych z ruchem.
Trzy specjalności na kierunku Psychologia:
Absolwent specjalności psychologia sportu zdobędzie szerokie kompetencje z zakresu psychologii, ze szczególnym naciskiem na aspekty związane z aktywnością fizyczną, sportem wyczynowym i amatorskim oraz wsparciem mentalnym sportowców. Kształcenie będzie łączyć teorię z praktyką, a szczególny nacisk położony zostanie na relację psychika–ciało w kontekście aktywności fizycznej.
Gdzie można pracować po ukończeniu tej specjalności?
-
w klubach sportowych – jako wsparcie psychologiczne dla zawodników i drużyn,
-
w szkołach i akademiach sportowych – prowadząc zajęcia i warsztaty dla młodzieży,
-
w ośrodkach sportu, rekreacji i wellness – wspierając osoby dbające o zdrowy styl życia,
-
w placówkach medycznych i ochrony zdrowia – pracując w zespołach interdyscyplinarnych,
-
w szkołach i ośrodkach wychowawczych – prowadząc działania profilaktyczne i edukacyjne,
-
w związkach i organizacjach sportowych – takich jak Polski Komitet Olimpijski czy ośrodki przygotowań olimpijskich
To specjalność dla osób, które chcą aktywnie uczestniczyć w budowaniu zdrowego, wspierającego środowiska edukacyjnego i wspomagać rozwój potencjału uczniów. Zdobyta wiedza i umiejętności przydadzą się do rozpoznawania potrzeb uczniów, wspierania ich rozwoju, prowadzenia działań profilaktycznych i terapeutycznych oraz współpracy z nauczycielami i rodzicami. Program kształcenia łączy wiedzę psychologiczną z praktyką funkcjonowania placówek edukacyjnych.
Gdzie można pracować po ukończeniu tej specjalności?
-
w poradniach psychologiczno-pedagogicznych – prowadząc diagnozy, terapie i działania profilaktyczne,
-
w szkołach i przedszkolach – jako psycholog szkolny lub specjalista wspierający uczniów i nauczycieli,
-
w ośrodkach wspierających dzieci i młodzież z trudnościami w nauce,
-
w instytucjach realizujących programy edukacyjne i rozwojowe – takich jak centra doskonalenia nauczycieli czy poradnie rodzinne,
-
w organizacjach pozarządowych i fundacjach – działających na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin,
-
w prywatnych gabinetach psychologicznych – oferując konsultacje i wsparcie edukacyjne,
-
w uczelniach i instytucjach naukowych – jako nauczyciel akademicki lub badacz systemów edukacyjnych,
-
w ośrodkach rehabilitacyjnych, domach dziecka, centrach interwencji kryzysowej – wspierając dzieci i młodzież w trudnych sytuacjach życiowych.
Specjalność przygotowuje do pracy z osobami zmagającymi się z chorobami, niepełnosprawnościami i wyzwaniami zdrowotnymi – zarówno w trakcie leczenia, jak i podczas procesu powrotu do sprawności. Program łączy wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zdrowia i rehabilitacji z intensywną praktyką zawodową, koncentrując się na wsparciu psychologicznym w kontekście zdrowia fizycznego i psychicznego.
Gdzie można pracować po ukończeniu tej specjalności?
-
w placówkach służby zdrowia – w szpitalach (również na oddziałach psychiatrycznych i rehabilitacyjnych), poradniach psychologicznych i ogólnomedycznych,
-
w ośrodkach rehabilitacyjnych i wczesnej interwencji – wspierając osoby z niepełnosprawnościami oraz w procesie rekonwalescencji,
-
w poradniach specjalistycznych – psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacyjnych, rodzinnych,
-
w placówkach opieki społecznej – domach pomocy społecznej, hospicjach, ośrodkach dziennych,
-
w organizacjach pozarządowych i instytucjach prowadzących działania profilaktyczne i terapeutyczne,
-
w szkołach i placówkach edukacyjnych – zwłaszcza integracyjnych, jako psycholog wspierający uczniów z problemami zdrowotnymi,
-
w prywatnych gabinetach – oferując terapię indywidualną, grupową i wsparcie dla osób przewlekle chorych,
-
w ośrodkach leczenia uzależnień i interwencji kryzysowej – udzielając pomocy w sytuacjach trudnych życiowo,
-
przy projektach z zakresu promocji zdrowia, kampaniach edukacyjnych i psychoprofilaktyce.