Władze Uczelni

Jego Magnificencja Rektor AWFprof. dr hab. Jacek Zieliński

Profesor nauk o kulturze fizycznej, kierownik Katedry Kinezjologii Sportu. W 1996 r. uzyskał dyplom magistra na Wydziale Wychowania Fizycznego w AWF w Poznaniu i rozpoczął pracę w Zakładzie Lekkiej Atletyki. Stopień naukowy doktora uzyskał z wyróżnieniem w 2004 r., a doktora habilitowanego w 2013 r. Jest trenerem I klasy w tenisie, II klasy w lekkiej atletyce oraz instruktorem narciarstwa. Od ponad 20 lat współpracuje z trenerami i zawodnikami kadr narodowych różnych dyscyplin sportu, stawiając na kompleksową diagnozę i wspomaganie treningu. Jako współtwórca Laboratorium Analizy Ruchu Człowieka stosuje nowoczesne metody pomiarowe, ułatwiające precyzyjną ocenę potencjału fizycznego i planowanie treningu. Jego artykuły są publikowane w najlepszych międzynarodowych czasopismach z dziedziny „sport science”.

1. Rektor kieruje działalnością Uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz, jest przełożonym pracowników, studentów i doktorantów Uczelni.

2. Rektor podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Uczelni, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub statut do kompetencji innych organów Uczelni, w szczególności: przygotowuje projekt statutu oraz projekt strategii Uczelni; składa sprawozdanie z realizacji strategii Uczelni; wykonuje czynności z zakresu prawa pracy; powołuje osoby do pełnienia funkcji kierowniczych w Uczelni i je odwołuje; prowadzi politykę kadrową w Uczelni; w tym podejmuje decyzje w sprawach dotyczących stosunku pracy nauczycieli akademickich; tworzy studia na określonym kierunku, poziomie i profilu; tworzy szkoły doktorskie; prowadzi gospodarkę finansową Uczelni; zapewnia wykonywanie przepisów obowiązujących w Uczelni, a w tym dotyczących obronności.

3. Rektor nadaje regulamin organizacyjny, który określa strukturę organizacyjną Uczelni oraz podział zadań w ramach tej struktury; organizację oraz zasady działania administracji Uczelni.

4. Rektor dba o utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na terenie Uczelni.

5. Do kompetencji rektora należy również: zatrudnianie i odwoływanie kanclerza i dyrektora Biblioteki Głównej po zasięgnięciu opinii senatu; zatrudnianie kwestora na wniosek kanclerza lub z własnej inicjatywy; powoływanie komisji rektorskich i określanie ich składu i zadań; sprawowanie nadzoru nad działalnością wszystkich jednostek organizacyjnych i nad systemem kontroli zarządczej; podejmowanie decyzji w sprawach współpracy Uczelni z instytucjami naukowymi i gospodarczymi przy zachowaniu kompetencji senatu; podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach zastrzeżonych do jego kompetencji.

Biuro Rektora:
Budynek Rektoratu, pok. 210
ul. Królowej Jadwigi 27/39
61-871 Poznań

e-mail: rektorat@awf.poznan.pl | rektor@awf.poznan.pl
tel.: (61) 835 51 01 | (61) 835 51 11
fax: (61) 835 51 03


I Zastępca Rektora
Prorektor ds. Nauki
prof. dr hab. Jan Celichowski

Absolwent Akademii Rolniczej w Poznaniu, w 2001 r. uzyskał tytuł profesora zwyczajnego nauk biologicznych, nauczyciel akademicki, kierownik Zakładu Neurobiologii w AWF w Poznaniu. Członek Komitetu Neurobiologii PAN i Komitetu Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN, prezes Polskiego Towarzystwa Badań Układu Nerwowego w latach 2017-2019, wiceprezes Fundacji Poznań-Ille-et-Vilaine, członek International Brain Research Organization, European College of Sport Sciences. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół neurofizjologii, jednostek ruchowych, motoneuronów, receptorów mięśniowych i sterowania ruchem.

1. Pełnienie funkcji pierwszego zastępcy Rektora.

2. Przewodniczenie Radzie Naukowej Uczelni, Komitetowi Wydawniczemu, Uczelnianej Komisji Konkursowej na stanowisko profesora i profesora Uczelni oraz Radzie Bibliotecznej.

3. Sprawowanie nadzoru nad komisjami senackimi i rektorskimi, właściwymi dla powierzonego zakresu obowiązków.

4. Nadzorowanie działalności Biblioteki Głównej w Poznaniu, Biblioteki ZWKF i Ośrodka Informacji Naukowej.

5. Nadzorowanie działalności Sekcji Nauki, Sekcji Wydawnictw oraz Sekcji Obliczeniowej.

6. Nadzorowanie działalności Archiwum Uczelni.

7. Nadzorowanie i kontrola realizacji badań naukowych Uczelni, konferencji naukowych, staży naukowych.

8. Koordynowanie planów i zatwierdzanie zakupów inwestycyjnych w zakresie aparatury naukowo-badawczej, sprawowanie nadzoru w sprawach związanych z realizacją pozyskanych grantów i ubieganiem się o przyznanie nowych.

9. Ocena stanu realizacji tematów badawczych wykonywanych w ramach badań własnych Uczelni.

10. Ocena efektów staży naukowych, udziału pracowników w konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych.

11. Inspirowanie nowych kierunków badań naukowych.

12. Rozdział funduszy na badania naukowe we współdziałaniu z odpowiednimi jednostkami Uczelni.

13. Współpraca naukowa ze szkołami wyższymi.

14. Koordynowanie prac stowarzyszeń naukowych działających w Uczelni.

15. Opieka nad studenckim ruchem naukowym.

Sekretariat:
Budynek Rektoratu, pok. 103, 111
ul. Królowej Jadwigi 27/39
61-871 Poznań

e-mail: nauka@awf.poznan.pl
tel.: (61) 835 50 61 | (61) 835 51 12


Prorektor ds. Studiówprof. AWF dr hab. Urszula Czerniak

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, doktor habilitowany nauk o kulturze fizycznej, profesor Uczelni. Ukończyła dwa kierunki studiów: Wychowanie Fizyczne i Rehabilitacja Ruchowa, posiada prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty. Pracę zawodową na macierzystej Uczelni rozpoczęła w 1994 r. w Katedrze Antropologii i Biometrii. Członkini Senatu AWF Poznań. W latach 2016-2020 pełniła funkcję Prodziekan ds. studiów, a w kadencji 2020-2024 funkcję Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu. Angażowała się w prace Polskiego Towarzystwa Antropologicznego oraz współpracowała z Federacją Stowarzyszeń „Amazonki”. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z Antropologii i Biologicznego rozwoju człowieka. W swojej pracy naukowej zaangażowała się głównie w badania czynników determinujących aktywność fizyczną osób w różnym wieku i o różnym stanie zdrowia, szczególnie kobiet po leczeniu onkologicznym z powodu raka piersi. Artykuły, których jest autorką i współautorką, są publikowane w międzynarodowych czasopismach z dziedziny „health and sport science”.

1. Inicjowanie i koordynowanie współpracy Uczelni ze środowiskiem w zakresie dydaktycznym.

2. Organizowanie i koordynowanie współpracy zagranicznej Uczelni w zakresie dydaktyki.

3. Koordynowanie działań dotyczących procesu dydaktyczno – wychowawczego Uczelni.

4. Podpisywanie dyplomów ukończenia studiów pierwszego stopnia, jak również – w ramach udzielonego przez Rektora pełnomocnictwa – dyplomów ukończenia studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich.

5. Kontrola zgodności treści umów cywilno-prawnych zawieranych z nauczycielami akademickimi z zakresem potrzeb wynikających z programów nauczania.

6. Nadzorowanie działalności Sekcji Współpracy z Zagranicą oraz koordynowanie inicjatyw jednostki na niwie współpracy z instytucjami zagranicznymi, szczególnie w zakresie:
6.1) zagranicznej współpracy bilateralnej Uczelni,
6.2) programów europejskich o charakterze edukacyjnym,
6.3) działań na polu europejskich programów strukturalnych.

7. Sprawowanie nadzoru nad Działem Obsługi Studenta w zakresie: organizacji procesu dydaktycznego na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, rozdziału funduszu pomocy materialnej oraz środków na stypendia naukowe dla studentów, procedury przyznawania miejsc w domach studenckich, obowiązkowych badań lekarskich studentów i szkoleń w zakresie bhp.

8. Podejmowanie decyzji w sprawach objętych zakresem Regulaminu Studiów,
w przypadkach, gdy z przepisu wynika, iż decyzje podejmuje Rektor.

9. Sprawowanie nadzoru nad działalnością Centrum Doskonalenia Kadr i Szkolenia.

10. Sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działalnością Domu Studenta oraz Domu Studenta ZWKF.

11. Sprawowanie nadzoru nad procedurą rekrutacji na studia.

12. Współdziałanie z samorządem studenckim i samorządem doktorantów oraz organizacjami studenckimi Akademii w celu rozwijania wśród społeczności studenckiej ruchu naukowego, działalności społecznej, kulturalno – oświatowej, popularyzacji sportu masowego i kwalifikowanego, a także turystyki i rekreacji.

13. Przewodniczenie Radzie Programowej Uczelni.

14. Sprawowanie nadzoru nad komisjami senackimi i rektorskimi, właściwymi dla powierzonego zakresu obowiązków.

15. Sprawowanie nadzoru w ramach pełnomocnictw Rektora nad działalnością klubów i zespołów studenckich.

16. Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Senat i Rektora Akademii, w szczególności związanych z dydaktyką.

Sekretariat:
Budynek Dydaktyczny, I piętro, pok. 108A

e-mail: prorektor.ds.studiow@awf.poznan.pl
tel.: (61) 835 50 82


Prorektor ds. Współpracy i Rozwojuprof. AWF dr hab. Krzysztof Kusy

Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu (1992) z tytułem magistra wychowania fizycznego, trenera lekkiej atletyki i instruktora gimnastyki sportowej. Doktorat (2000) i habilitacja (2013) w dyscyplinie nauk o kulturze fizycznej. Kierownik Studiów Doktoranckich i pierwszy dyrektor Szkoły Doktorskiej (2016-2024). Członek Rady Naukowej AWF Poznań (od 2016). Członek Komitetu Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN (2015‒2018), Rady Naukowej Instytutu Sportu w Warszawie (2017‒2023) i Komisji Kinezjologii O/PAN w Poznaniu (od 2014). Jako badacz skupia się na fizjologicznych aspektach wysiłku fizycznego i treningu sportowców wyczynowych, zarówno młodych, jak i w kategoriach masters. Współpracuje także w badaniach wydolności fizycznej osób chorych. Współtwórca nowoczesnego Laboratorium Analizy Ruchu Człowieka (od 2014) przy Zakładzie Lekkiej Atletyki i Przygotowania Motorycznego (kierownik od 2008). Prowadził granty NCN i MNiSW, publikuje w uznanych międzynarodowych czasopismach naukowych.

1. Koordynowanie prac związanych z wdrażaniem strategii Uczelni, jej analiza i monitorowanie.

2. Nadzór nad planowaniem, zarządzaniem i realizacją projektów o charakterze strategicznym/rozwojowym.

3. Nadzór nad polityką informacyjną i kształtowania wizerunku Uczelni, w tym kontaktów z mediami.

4. Sprawy spółek kapitałowych z udziałem Uczelni oraz sprawy fundacji związanej z Uczelnią.

5. Sprawy systemu transferu technologii, komercjalizacji wyników badań, ochrony własności intelektualnej.

6. Koordynowanie działań na rzecz integracji środowisk biznesowego i akademickiego, współpraca z krajowymi podmiotami gospodarczymi, władzami centralnymi i jednostkami samorządu terytorialnego, związkami sportowymi oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz kultury fizycznej i sportu, w zakresie projektów rozwojowych.

7. Organizowanie i koordynowanie współpracy w zakresie sportu akademickiego i kwalifikowanego (AZS-AWF) oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami.

8. Nadzór nad Zespołem Tańca Ludowego „Poznań” Akademii Wychowania Fizycznego oraz jego funkcjonowaniem.

9. Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Senat lub Rektora Akademii związanych z zakresem powierzonych obowiązków, w szczególności na podstawie odrębnych pełnomocnictw i zarządzeń.

Sekretariat:
Budynek Rektoratu, pok. 208
ul. Królowej Jadwigi 27/39
61-871 Poznań

e-mail: prorektor.ds.wir@awf.poznan.pl
tel.: (61) 83 55 111


Władze Dziekańskie

Dziekan Wydziału Nauk o Kulturze Fizycznejprof. AWF dr hab. Katarzyna Domaszewska

Absolwentka UAM w Poznaniu, magister biotechnologii, doktor habilitowana nauk o kulturze fizycznej. Członek Senatu AWF Poznań. Od 1999 r. pracuje w AWF w Poznaniu prowadząc zajęcia dydaktyczne z Fizjologii ogólnej, Fizjologii Wysiłku Fizycznego, Fizjologii w Sporcie Fizjologii układu pokarmowego oraz Patofizjologii. Jest autorem wielu publikacji naukowych dotyczących roli aktywności fizycznej w terapii wybranych schorzeń cywilizacyjnych w odniesieniu do zmian metabolicznych organizmu. Brała czynny udział w cyklicznych konferencjach naukowych i szkoleniowych z zakresu medycyny sportowej oraz znaczenia ergospirometrycznej próby wysiłkowej w ocenie zdolności wysiłkowych i prognozowania obciążeń treningowych.

Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiuprof. AWF dr hab. Anna Demuth

Absolwentka AWF w Poznaniu, doktor habilitowany nauk o kulturze fizycznej, profesor Uczelni. Ukończyła studia podyplomowe pt. Dietetyka i planowanie żywienia na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Od 1996 r. pracuje w AWF w Poznaniu prowadząc zajęcia dydaktyczne z Antropologii, Antropologii w sporcie, Biologicznego rozwoju człowieka oraz Oceny sposobu żywienia i  stanu odżywienia. W swojej pracy naukowej zaangażowała się głównie w badania czynników determinujących aktywność fizyczną osób w różnym wieku, o różnym stanie zdrowia i statusie społecznym.

Dziekan ZWKF w Gorzowie Wlkp.dr hab. Leszek Zguczyński

W 1985 r. ukończył studia magisterskie z wychowania fizycznego w gorzowskiej Filii AWF w Poznaniu. Pracę zawodową rozpoczął na macierzystej Uczelni jako asystent w Zakładzie Anatomii.

W swojej pracy naukowej zaangażował się w nowatorskie na gorzowskim wydziale badania Centralnego Układu Nerwowego pod kierownictwem prof. Romana Zimnego. Badania dotyczyły połączeń neuronalnych pomiędzy ośrodkami pnia mózgu a móżdżkiem i ich wpływem na koordynację ruchów. W roku 1996 z powyższej tematyki obronił doktorat na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Jest autorem i współautorem licznych publikacji w czasopismach polskich i zagranicznych, na podstawie których w roku 2013 uzyskał stopień doktora habilitowanego na Wydziale Fizykoterapii Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.

Żonaty, ma córkę, interesuje się sportem, muzyką, w wolnych chwilach maluje i rzeźbi.