Efektywność „Zielonej recepty” – prewencyjna rola edukacji zdrowotnej – projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.

Obecnie w wielu krajach podejmowane są działania w kierunku profesjonalizacji edukacji zdrowotnej i określenia niezbędnych a zarazem efektywnych praktyk promocji zdrowia.

Edukacja zdrowotna zajmuje dziś, jak nigdy wcześniej, znaczące miejsce w deklaracjach i zapisach w dokumentach oświatowych. Obowiązująca podstawa programowa wyraźnie wskazuje na szczególną edukacyjną odpowiedzialność w tym zakresie nauczycieli wychowania fizycznego (WF), od których w środowisku szkolnym oczekuje się wyposażenia młodych ludzi w wiadomości i praktyczne umiejętności potrzebne do dbałości o zdrowie własne i innych w sposób holistyczny w okresie całego życia z naciskiem na zasadniczą rolę prozdrowotnego, opartego na aktywności fizycznej (AF) stylu życia.

Od wprowadzenia nowych regulacji prawnych w przepisach oświatowych w Polsce minęło 15 lat. Miniony okres skłania ku rzeczywistej ocenie efektywności nauczycieli WF w zakresie pełnienia roli wiodącego kreatora zdrowia i wykonawcy zadań edukacji zdrowotnej.

Celem projektu badawczego jest opracowanie i przetestowanie innowacyjnej metody aktywizacji młodzieży w formie „Zielonej recepty”. Ustalenie, jaka jest siła wpływu wsparcia osoby młodej przez nauczyciela WF w zwiększaniu AF w czasie pozaszkolnym, w celach prozdrowotnych i profilaktycznych.