Efektywność „Zielonej recepty” – prewencyjna rola edukacji zdrowotnej – projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.

Obecnie w wielu krajach podejmowane są działania w kierunku profesjonalizacji edukacji zdrowotnej i określenia niezbędnych a zarazem efektywnych praktyk promocji zdrowia.

Edukacja zdrowotna zajmuje dziś, jak nigdy wcześniej, znaczące miejsce w deklaracjach i zapisach w dokumentach oświatowych. Obowiązująca podstawa programowa wyraźnie wskazuje na szczególną edukacyjną odpowiedzialność w tym zakresie nauczycieli wychowania fizycznego (WF), od których w środowisku szkolnym oczekuje się wyposażenia młodych ludzi w wiadomości i praktyczne umiejętności potrzebne do dbałości o zdrowie własne i innych w sposób holistyczny w okresie całego życia z naciskiem na zasadniczą rolę prozdrowotnego, opartego na aktywności fizycznej (AF) stylu życia.

Od wprowadzenia nowych regulacji prawnych w przepisach oświatowych w Polsce minęło 15 lat. Miniony okres skłania ku rzeczywistej ocenie efektywności nauczycieli WF w zakresie pełnienia roli wiodącego kreatora zdrowia i wykonawcy zadań edukacji zdrowotnej.

Celem projektu badawczego jest opracowanie i przetestowanie innowacyjnej metody aktywizacji młodzieży w formie „Zielonej recepty”. Ustalenie, jaka jest siła wpływu wsparcia osoby młodej przez nauczyciela WF w zwiększaniu AF w czasie pozaszkolnym, w celach prozdrowotnych i profilaktycznych.

Na realizację projektu przyznano środki finansowe w wysokości 475 127,50 zł

Czym jest „Zielona recepta”?
„Zielona recepta” jest innowacyjnym narzędziem promocji aktywności fizycznej, indywidualizowanym scenariuszem różnorodnych aktywności fizycznych dostosowanym do potrzeb uczestników projektu.

Kto wystawia „Zieloną receptę? i w jakim celu?
Receptę wystawia nauczyciel wychowania fizycznego, w celu uzupełnienia braku w poziomie realizowanej aktywności fizycznej wśród młodzieży. W dzisiejszych czasach młodzież spędza mnóstwo czasu w pozycji siedzącej: godziny lekcyjne, dodatkowe zajęcia, rozrywka intelektualna, nawet kontakty społeczne realizowane są w znacznym stopniu online. Nowoczesne urządzenia poprawiają nasz komfort, jak np. hulajnogi i rowery elektryczne czy odkurzacze samosprzątające, lecz z drugiej strony przyczyniają się do ograniczania aktywności. Chcemy zaktywizować młodzież kreatywnymi pomysłami dostosowanymi do współczesnych realów życia, np. Wall Pilates, Sprint Intervale Training czy Parkrun.   

Jak to zrobimy?
Wykorzystując nowoczesną technologię zamierzamy monitorować realizację przygotowanych zaleceń w formie „Zielonych recept”, która będzie efektem oddziaływania motywacyjnego nauczycieli wychowania fizycznego. Każdy uczestnik projektu otrzyma nowoczesny zegarek monitorujący aktywność fizyczną, nauczyciel zaś będzie go wspierał i motywował do wykonania tych zaleceń.

Jakie będą kolejne działania?
W następnym etapie działania nauczyciela wychowania fizycznego wesprą inne autorytety (pielęgniarka szkolna, psycholog, pedagog i dietetyk) by zmierzony pierwotnie efekt porównać z efektem skali oddziaływania wielu podmiotów pod kątem zasadności zaangażowania, jak i efektywności ekonomicznej.

Czy efekt się utrzyma?
To pokaże follow-up, zrealizowany po 6-miesięcznym odstępie po zakończeniu obu interwencji. Przeanalizujemy nie tylko trwałość nabytych nowych nawyków w zakresie aktywności fizycznej, lecz także atrakcyjność dla młodzieży zaproponowanych form aktywności i motywację do ich kontynuacji w ramach całożyciowej aktywności fizycznej.